Porttelefon

Här hittar du relevant information om hur föreningens porttelefoni fungerar.

Information angående porttelefonerna till samtliga medlemmar.

 

När det gäller porttelefonernas funktion så fungerar det enligt följande:

1. Man måste ha ett telefonnummer kopplat till systemet, detta anger ni oftast när ni flyttar in. Ibland byter folk dock telefonnummer och detta behöver man ju då meddela förvaltningskontoret så att vi kan byta nummer till er.

2. Porttelefonen skall vid de tillfälle någon använder den ringa upp till ert valda telefonnummer och ni ska kunna höra personen som vill besöka er. Kan ni höra personen och det ringer hos er så betyder det att föreningens system fungerar. Om det inte ringer kan det vara två stycken olika orsaker:

 

A). Något är fel på vårt system, då kontaktar ni fastighetskontoret och felanmäler detta.

 

B.) Det är inte ett korrekt nummer inlagt i systemet till er telefon (även i detta fall kontaktar ni fastighetskontoret och felanmäler så tittar vi om någon har lagt in en siffra fel eller det helt enkelt är ett annat nummer inlagt, vänligen bifoga det korrekta numret i mailet).

 

3. När någon ringer upp er via porttelefonen och ni har kontakt med dem (dvs ni hör dem) så skall ni trycka på stjärna (*) för att öppna porten för dem. Om er telefon har korrekt tonval så ska samtalet avbrytas och porten skall öppnas. Om det är någon ni inte vill släppa in skall ni trycka på fyrkant (#), även i detta fall skall samtalet avslutas men porten förblir stängd. I vissa fall kan det vara så att er telefon är tvärtom (dvs stjärna för att neka och fyrkant för att öppna, detta är dock väldigt väldigt ovanligt)

4. OM! Nu porten inte öppnar trots att ni trycker på stjärna och samtalet inte avslutas så innebär detta att förenignes system inte kan känna av den ton som er telefon skickar ut. Det måste vara en så kallad DTMF-ton. Detta kan man ställa in på sin telefon i inställningar. Detta är dock inget vi kan hjälpa er med

5. Det är så också att ibland är linjen upptagen (röd lampa blinkar på porttelefonen nere vid gatan). Detta innebär att någon kanske använder just den linjen och man får då helt enkelt vänta tills det blir grönt ljus. Vi har tre linjer och 17 porttelefoner vid gata/entréer så det kan ju hända ibland att det är körigt med många besökare.

6. OBS Vid upprepade försök med röd lampa eller upprepade busringningar gör att porttelefonerna låser sig i 15 min, alternativt 30 min. (detta är en inbyggd störningsfunktion för att skydda systemet)

 

Vi hoppas detta förklarar hur systemet fungerar. Som ovan nämnt kontrollera först enligt anvisningar och sedan felanmäler ni till oss så löser vi saker och ting.

Styrelsen och Förvaltningen Eriksfält