TV och Internet

Föreningen har två separata fastighetsnät. Ett är Tele2 nät och finns oftast i ditt vardagsrum och är det vanliga TV uttaget. Det andra är ett LAN-nät och finns oftast bredvid ytterdörren vid inkommande telefonledning.

TV

Via Tele2 kan du se på det digitala basutbud för TV som föreningen erbjuder.  Kontakta Tele2 om du är intresserad av tilläggstjänster eller har andra frågor om tex störningar. 

 

Internet
1000/1000 mbit via Bahnhof ingår det i månadsavgiften. Nya routrar finns att tillgå för samtliga lägenheter sedan hösten 2023.

 

Upplever du inte att att internetetets hastighet når upp till önskad hastighet? 
Då har vi samlat lite information nedan att läsa.

Felsökning och åtgärder:

Sedan uppdateringen av föreningens bredband är hastigheten kontrollmätt på ett antal ställen i huset. Ska du kontrollmäta bredbandet hastighet ska detta göras direkt från nätverkssladden och in i datorn inte via router eller annan ”mellanutrustning". 700 Mbit/s och uppåt är godtagbar hastighet när man har 1000/1000 Mbit/s.

Mäter man via router och annan utrustning så sänks hastigheten. Ibland är även denna ”mellanutrustning" vara  gammal och endast klara en lägre hastighet än vad du har in i lägenheten.
Då måste man uppgradera utrustningen för att få snabbare hastighet ut i ”rummet” 

Även datorns nätverkskort kan påverka hastigheten in i datorn.

Om du som medlem och boende upplever att nätverket strular ska du börja med med att starta om utrustningen samt datorn.

Kvarstår problemet så ring Bahnhof på 010-510 00 00 och rådfråga supporten.