Hej alla medlemmar! Här är lite information från styrelsen:
Beslut som togs på extrastämman innebär klartecken till:
1) Gemensamt el-avtal samt solpaneler och laddboxar
Vi hoppas nu att Malmö kommun kommer att ge oss tillstånd för
våra solpaneler. Den investering som EON gör i vår förening innebär en vinst
för oss framöver. EON står för kostnaden av utrustning och
installation.
2) Gemensamt bredband hos Ownit.
Vi lyckades genom förhandling få ner priset ytterligare. Det nya förmånliga
priset är 56 kr per månad och lägenhet, vilket är anledningen till att fr.o.m. -
datum är ändrat. Nytt fr.o.m.-datum är 2018-02-01. Beloppet kommer att tas ut
via avin för månadsavgiften.
De som redan har ett Ownit-abonnemang och idag betalar via autogiro, måste
själva säga upp sitt autogiro med banken innan det nya avtalet startar. Övriga
behöver inte vidtaga några åtgärder då Ownit sköter resten.
Vi har träffat ett nytt avtal med ComHem, ett avtal som är betydligt billigare än förut.
Även vårt avtal beträffande sophämtning har omförhandlats och blivit betydligt billigare.
Pågående avtalsfrågor:
Vi håller just nu på med upphandlingar avseende städning, trädgårds- samt fastighetsskötsel.
Övrigt:
1) Proline: Deras arbete fortlöper. Vi har dock haft en tuff period med att rätta till
att vi i det ursprungliga avtalet bara hade 5 års garantitid. Vi är glada att kunna
informera er om att vi nu har fått förlängt garantitiden till 10 år.
2) Vicevärd: Vår tidigare vicevärd har slutat sin tjänst och SBC hade ingen
ersättare. Ann-Kristin Andersson (Anci) har tillfälligt gått in och upprätthåller
tjänsten. Alla anmälningar skall alltså tills vidare gå genom henne.
Fastighetskontorets öppettider finns anslagna i trappuppgångarna.
3) Vi har tyvärr drabbats av en hel del vattenskador, några beroende på att
hängrännorna inte har varit underhållna som de borde varit. Vi fick göra en
akutinsats och rensa alla hängrännorna, vilket medfört en extra, helt oplanerad
kostnad.
4) Ett annat problem som uppstått är att flera balkonger på fjärde våningen börjat
läcka in vatten, beroende på att anslutningarna till fasaden ursprungligen gjorts
felaktigt.
5) Det har varit en del problem med råttor i fastigheten. Råttstopp håller på att
installeras.
Framför oss har vi:
Slutbesiktning av våra tak, detta innan garantitiden går ut.
Upprustning av våra tvättstugor avseende tvättmaskiner och torktumlare.
Hyresinformation:
Avgiftshöjning fr.o.m. 2018-01-01 blir 2,5%. För att avsluta Proline-projektet, som är på ca 19 miljoner, måste vi låna pengar. Vi kommer att behöva göra ytterligare en avgiftshöjning på minst 1% fr.o.m. juli månad 2018. Vi kommer att hitta en lösning som gynnar vår förening på bästa sätt.
BRF GANBO
Styrelsen