Ordningsregler

RENOVERING AV LÄGENHET
HUNDAR

Ordningsregler täppor

1.  Staketen som tillhör täppan skall skötas om dvs. målas om  när det har bleknat, bräder som är söndriga eller ruttna skall bytas ut. Staketen målas med                                                                           Den röda färgen NORDSJÖ TINOVA 350  Scanidinavian Red.                                                                       Den bruna färgen NORDSJÖ TINOVA 348  Scandinavian Walnut
  2.  Gräsmattor och rabatter samt ingången bör ansas, så det ger ett välvårdat intryck.
  3.  Träd och buskar får ej vara högre än 2,5 meter och ej hänga över staketen.
  4.  Klätterväxter får ej finnas på fasaden.
  5.  Täppan får inte användas som uppställningsplats för cyklar eller mopeder el. dyligt. Vid grillning placera grillen i utkanten av täppan, pga. obehag för grannar! Samt använd endast elektrisk grilltändare. Ligger vinden på mot huset undvik då att grilla.
  6. Bevattning av gräsmattor görs med måtta, definitivt inte då solen skiner. Vattna ej på husgrund, källarfönster eller fasad.
  7. Pavijong eller Pergola, den skall ställas så att den inte stör grannarna. Informera grannarna innan den sätts upp. Storleken skall vara högst 3x3 meter.  Taket skall plockas bort under vintertiden 1 november - 1 april.
  8. Pool skall vara plaskdamm för barnen.  Använd vattnet med sunt förnuft och ej vid vattningsförbud.  Poolens  vattenmängd högst 700 liter
  9. Byggnationer skall ha ett fall utåt från fasaden.

Ordningsregler Miljöhus

För allas trivsel och för att kunna ha välskötta miljöhus och hålla den nu ökande mängden skadedjur borta, är det viktigt att alla hjäps åt.

Detta är en ekonomisk och miljömässig belastning för föreningen.

I miljöhusen får ni endast kasta det som anges på skyltarna i respektive kärl. Det ni skall kasta ska få plats inuti kärlen och får inte läggas brevid på golvet, eller ovanpå locket.

Kartonger SKALL vikas eller delas i mindre bitar.

FARLIGT AVFALL

Målarburkar, lösningsvätska, bilbatterier eller annat farligt avfall får INTE kastas i kärlen eller lämnas i miljöhuset. Detta skall lämnas till VA SYD återvinningscentraler eller Sysavs " Farligt avfall".

DEBITERING VID MISSKÖTSEL I MILJÖHUS

Föreningen debiterar boende 1500:- för varje tillfälle av misskötsel i miljöhus, när personalen har behövt forsla undan grovavfall, städa, sortera eller dela efter boende. Styrelsen kommer att följa upp detta med våra videokameror i miljöhusen.

REGLER VID RENOVERING AV LÄGENHET

BRF HAGALUND

(se även viktig information under rubriken "ditt boende", lägenhetsrenovering.)

Tag alltid kontakt med fastighetskontoret/styrelsen innan påtänkt renovering

Regler

- Renovering med störande ljud får ske vardagar mellan 9:00 - 20:00.

- På lördagar får ni renovera från klockan 10.00 - 15.00, dock  tystare än vardagar.

Söndagar och helgdagar skall vara tyst dag.

Vid flyttning av badrumsavlopp, måste ni få tillstånd av styrelsen, samt att det skall ske av Certifierade Rörläggare som Styrelsen godkänner.

- Sätt upp lapp till dina grannar vid anslagstavlan när arbetet börjar och när det beräknas vara klart.

Hundar.

Alla hundar oavsett ras eller storlek skall inom vårat inhängnade område alltid vara kopplade. Vid rastning av hundar eller andra husdjur skall man gå till närmaste utgång. Detta så att man undviker rastning på våra gräsmattor. Skulle rastning ske inom vårat område finns bajspåsar att tillgå. Dessa finns uppsatta på våra miljöhus.