Avgift

Avgiften som du betalar till föreningen gör att vi tillsammans kan hålla hela fastigheten i bra skick. Pengarna ska täcka löpande utgifter som till exempel uppvärmning, sophantering samt framtida underhåll.
  • Avierna skickas ut kvartalsvis, alltså fyra gånger per år, i mitten av december, mars, juni och september och administreras av HSB Malmö.
  • HSB erbjuder flera olika sätt för att få dina avier digitalt, som e-faktura och autogiro. Du väljer helt enkelt det som är smidigast för dig. Alla tjänster är kostnadsfria, läs mer på HSBs hemsida.
  • Avierna finns alltid på Mitt HSB. Du har automatiskt ett användarkonto och du loggar in med bankID eller personnummer och lösenord.

 

IMD för el och vatten 

Föreningen har valt att ha IMD. Det är en förkortning för Individuell Mätning och Debitering, vilket innebär att förbrukningen av el och vatten mäts i varje lägenhet – och att du som boende betalar för din egen förbrukning.

  • Syftet är att du ska bli mer medveten om din energianvändning och kunna påverka dina kostnader genom att vara mer sparsam med din el och ditt vatten.
  • Den uppmätta förbrukningen fördelas med lika stora belopp på varje månadsavi under det kommande kvartalet. Kostnaden kommer alltså på din avi fyra månader efter förbrukningen.
  • Förbrukningen debiteras med fem månaders förskjutning på avierna och du betalar för förbrukningen från dagen du flyttar in tills den dag du flyttar ut.

Så här fungerar avläsningen
Föreningen samarbetar med Brunata som sköter avläsningen. Varje lägenhet är utrustad med mätare på varm- och kallvattentillflödena. Elmätarna sitter i källaren. Mätarna sänder iväg information om förbrukningen till en central i huset som Brunata läser av. 

Viktigt att tänka på gällande mätaren
Vattenmätarna är föreningens egendom och får endast hanteras av en auktioriserad VVS-firma. Du som bostadsrättshavare betalar all hantering av dessa vid en renovering. 

Det görs inga undantag vid avläsningen om mätaren har hanterats fel eller är fel uppsatta. Detta kan nämligen medföra en större kostnad än normalt.

Om någon mätare har tagits bort, vid exempelvis omläggning av rören, ska detta rapporteras till förvaltaren

Har du frågor om din förbrukning?

Vänligen kontakta Brunata. 

Telefon. Kundtjänst 040-411999. Mail: kundservice@brunata.se