Anledningen till att ta fram policyn är flera, men de viktigaste är att det blir tydligare hur uteplatserna ska skötas och vems underhållsansvar det är. Det ska också vara tydligt vad ni som bostadsrättshavare kan få tillåtelse till att bygga eller anlägga på uteplatsen.
Styrelsen har kännedom om att många av uteplatserna i dagsläget inte klarar att leva upp till den nya policyn, och med anledning av det kommer policyn att införas 2024-01-01 men vi i styrelsen har förståelse för att förändringen behöver göras succesivt över tid.
Förvaltningen har fått i uppdrag att inventera samtliga uteplatser, efter inventeringen kommer de bostadsrättshavare som behöver ändra utformning i uteplatsen eller där det finns brister i skötseln att bli kontaktade för att finna lösningar
Policyn finner ni HÄR samt längst ner i denna nyhet.
I samband med införandet av nya policyn har vi även sett över avgiften för uteplatserna.
Avgiften har varit oförändrad under många år, samtidigt som kostnaderna för tomträttsgälden och underhållet har stigit kraftigt, vilket medför att avgiften inte längre täcker kostnaderna.
Samtliga bostadsrättshavare med uteplats kommer att delges den nya avgiften innan den träder i kraft.