Läsaren är ofta stressad och vill snabbt få svar på sina frågor. Därför behöver texterna på din hemsida fungera både när läsaren är stressad och när hen är intresserad av att läsa mer.
Många som besöker hemsidan vet precis vad de vill ha svar på. Skriv därför det viktigaste först och skapa vägledande och informativa mellanrubriker, som visar var på sidan de får svar på frågor. Skriv ingresser som lyfter det viktigaste i texten och lockar till läsning av resten av texten.
Tänk på budskapet före budbäraren. Exempel:
Information från styrelsen (undvik)
Ventilbyte i värmecentralen (använd hellre)
Årsmötet (undvik)
Maria Andersson ny ordförande (använd hellre)
Ekonomi (undvik)
Högre avgift från augusti (använd hellre)
En av farorna med passiva verb är att det ofta är oklart vem som gör vad. Du känner igen passiva verb på att de slutar på s. Exempel:
Kontakt kan tas med styrelsen med ytterligare upplysningar (undvik)
Kontakta styrelsen om du vill veta mer (använd hellre)