Ett formulär kan användas för att kontakta styrelsen i olika ärenden eller vid till exempel anmälan inför ett evenemang i föreningen.
Gör så här:
Bestäm var på hemsidan du vill att formuläret ska finnas och klicka dig dit. Klicka på Ny sida i redigeringslisten.
Ange vad sidan ska heta i menyn. Välj sen sidtyp BRF Formulärsida och klicka på Skapa sida.
Fyll i eventuell ingress och brödtext.
Ange till vilken e-postadress formuläret ska skickas när en användare fyllt i det och tryckt på Skicka.
För att lägga till ett nytt fält börjar du med att välja en av de tre typerna Textfält (en rad), Textfält (flera rader) eller Kryssrutor. Se bilder nedan.
Därefter kan du ange en rubrik för fältet och kryssa i om det ska vara obligatoriskt. När du fyllt i alla uppgifter klickar du på knappen Lägg till fält. Tillagda fält visas till höger under rubriken ”Förhandsgranskning”. För kryssrutor behöver du förutom att ange en rubrik för själva fältet, även lägga till de alternativ du vill ska visas som kryssrutor. För att lägga till ett alternativ anger du vad det heter i fältet ”Alternativ” och klickar på plus-ikonen. För att redigera ett enskilt alternativ klickar du på pennan som visas till höger om alternativet. Vill du ta bort det klickar du i stället på papperskorgen. När du lagt till alternativen klickar du på Lägg till fält.
Använd ”dra och släpp”-metoden om du vill byta ordning på de fält som har lagts till på varsin rad i formuläret.
Ange den text som ska visas som tack-/bekräftelsemeddelande efter att formuläret har skickats.
Publicera
Textfält (en rad). Enradigt textfält för att ange kortare texter, t ex ett namn.
Textfält (flera rader). Textfält där användaren kan mata in en längre text.