Strömavbrott

Varje lägenhet är utrustad med s.k. automatsäkringar. Jämfört med traditionella porslinssäkringar har automatsäkringar en återställningsfunktion. Om en överbelastning eller kortslutning uppstår bryts kretsen, men säkringen kan enkelt återställas genom att slå på en brytare. Detta sparar tid och material jämfört med att byta ut engångssäkringar.

För att återställa en automatsäkring, följ dessa steg:

  1. Leta reda på elcentralen där automatsäkringarna är installerade, den sitter vanlign i hallen eller klädkammaren.
  2. Identifiera den säkring som har löst ut. Detta indikeras av att brytaren/vippknapp har "trillat ner".
  3. Slå av alla anslutna apparater och ljuskällor på kretsen för att undvika omedelbar överbelastning. Varje säkring är uppmärkta efter ett schema som anger vilka områden eller rum de kontrollerar.
  4. Flytta brytaren uppåt igen. 
  5. Kontrollera så att strömmen är återställd och apparaterna fungerar som vanligt. Om säkringen löser ut igen kan det finnas ett underliggande problem som behöver utredas, gör då en felanmälan till HSB.

Hela lägenheten är strömlös

Om hela lägenheten blir strömlös kan det bero på att jordfelsbrytaren löst ut. Jordfelsbrytaren förkortas ofta "JFB". När jordfelsbrytaren löser ut finns det några steg du kan följa för att identifiera och åtgärda problemet:

  1. Återställ jordfelsbrytaren: Försök först att återställa jordfelsbrytaren genom att slå på den igen. Om den löser ut på nytt finns det troligen en felkälla i systemet.
  2. Koppla bort apparater: Koppla ur alla elektriska apparater i lägenheten.
  3. Återställ brytaren igen: Återställ jordfelsbrytaren när alla apparater är urkopplade. Om den förblir på är felet sannolikt relaterat till en enskild apparat.
  4. Anslut apparater en i taget: Anslut varje apparat en i taget och kontrollera om jordfelsbrytaren löser ut. Detta kan hjälpa dig att identifiera den specifika enheten som orsakar problemet.
  5. Inspektera elanläggningen: Om brytaren fortfarande löser ut även när inga apparater är anslutna kan det finnas ett problem med den fasta installationen. Då ska du göra en felanmälan till HSB för vidare utredning och reparation.
  6. Reparation eller utbyte: Om en specifik apparat identifieras som problemet ska den bytas ut.