Om föreningen

HSB Brf Klas är en bostadsrättsförening bestående av 32 lägenheter och en lokal belägna i ett tryggt område i centrala Malmö.

Bostadsrättsföreningen Klas ligger i korsningen Slussgatan och Gyllenpalmsgatan i stadsdelen Slussen i Malmö. Fastigheten uppfördes 1939 och är ritad av arkitekt Axel Carlsson. 1986 köpte HSB Malmö upp fastigheten och byggde om den med Skanska som totalentreprenör. Den 1 juli 1988 flyttade de första bostadsrättsinnehavarna in i föreningen.

Föreningen består av ett hus med tre trappuppgångar; Slussgatan 3 och 5 samt Gyllenpalmsgatan 6.

Fastigheten har fem eller sex våningsplan och totalt 32 lägenheter och en lokal. Trappuppgången Gyllenpalmsgatan 6 är en port in till trädgården och i denna port finns endast ingång till en lägenhet. Tvättstugor samt vinds- och källarförråd finns i trappuppgångarna Slussgatan 3 och 5.

Till fastigheten finns en gård som delvis är belagd med plattor på de centrala utrymmena med sandlåda och trädgårdsrabatter, samt längs med huset och i en gång som leder till nödutgång för garage. Den andra delen av gården är belagd med gräsmatta och trädgårdsrabatter. Utåt gården finns även två uteplatser som disponeras av de två lägenheterna på bottenplan i trappa 3. Under gårdsplan finns ett underjordiskt garage.