Exempel på garanti- och funktionsfel är sprickor i väggar och tak, att fönster och dörrar inte går att öppna, att värme och ventilation inte fungerar och så vidare. Observera att skönhetsanmärkningar såsom fläckar och skador på parkettgolv, tapeter, bänkskivor, skåpsluckor inte räknas som en garantianmärkning.
Har du inte några nya funktions- eller garantifel att rapportera behöver vi inte besiktiga din lägenhet och ber dig ange det på bifogad blankett.
Besiktningen utförs av en oberoende besiktningsman. Det är besiktningsmannen sin avgör om en anmärkning är fel eller ej. Felen noteras i ett besiktningsprotokoll som du får ta del av. Förutom besiktningsmannen deltar representanter från entreprenören, HSB och du som boende.
Besiktningen kommer att genomföras den 2 och 5 december 2022 enligt besiktningsschemat, Bilaga 1. Besiktningstiderna är inte ombokningsbara. Vi räknar med att en besiktning tar cirka 10 minuter per lägenhet, men vi ber dig att vara under hela det angivna tidsintervallet.
Om du inte har möjlighet att medverka rekommenderar vi att du har ett ombud, till exempel någon annan i föreningen. Om du inte vill ha något ombud eller kan vara hemma, sätt din ytterdörr i serviceläge. Väljer du det sistnämnda ber vi dig ange detta i besiktningsblanketten under rubriken övrigt.
Besiktningsman upprättar protokoll.
Har du anmärkningar som ska åtgärdas kommer du att bli kontaktad för tidsbokning. Denna information kommer även ut via brev.
Med vänliga hälsning
Styrelsen och HSB Malmö