Styrelsen har tecknat ett avtal med HSB BoService för att ge bättre service på kvällar och helger. Detta är en tjänst kallad FastighetsJour som HSB BoService erbjuder tillsammans med för tillfället Securitas. Jouren gäller 16-07 vardagar och dygnet om lördagar, söndagar och helgdagar.
Telefonnummer till jouren är 010-442 30 00.
Kostnadsfria utryckningar.
När en medlem från bostadsrättsföreningen ringer in ett akut fel som inte kan avhjälpas via telefon skickar jouren en åtgärdsbil för att åtgärda det akuta felet. Även hög musik och lägenhetsbråk mm räknas som akuta fel. Föreningen debiteras inte för dessa utryckningar eftersom det ingår i det fasta pris som föreningen betalar varje månad. Skulle felet vara så allvarligt att elektriker, rörläggare etc behöver kallas till platsen omgående enligt jourens bedömning debiteras detta.
Störningsjour
Om en medlem upplever sig störd, hotad eller upptäcker inbrottsskador ringer medlemmen jouren som omgående skickar väktare till platsen. På plats gör väktaren en bedömning av situationen och agerar utifrån denna. Hög musik, lägenhetsbråk, störande personer runt fastigheten mm åtgärdas omgående. Skulle polis behöva tillkallas görs detta omgående. Samtliga utryckningar återrapporteras till föreningen.
Kriterier för vad som är akut fel
-Felet ska ha uppkommit, förvärrats eller upptäckts under jourtid
-Felet kan medföra ekonomiska, materiella eller personliga skador eller medföra följdfel om det ej omedelbart åtgärdas
-Felet är till stort bekymmer/olägenhet för medlemmen
Exempel på fel som FastighetsJour kan åtgärda:
Vattenläckor
Stopp i avlopp
Inbrottsskador
Glasskador
Elfel, säkringsbyte
Avsaknad av värme/varmvatten
Låsfel
Stormskador och lösa föremål som riskerar att falla ned
Undersökningar vid brandlukt/rök
Stopp i sopnedkast
Störningar t ex hög musik eller obehöriga i trapphus
Tvättutrustning