Styrelsearbetet regleras bland annat av bestämmelser i bostadsrättsföreningens stadgar,
bostadsrättslagen (BRL) och lagen om ekonomiska föreningar (FL).
I princip kan styrelsens ansvar sammanfattas i följande punkter:
• Att förvalta föreningens fastigheter och övriga tillgångar och se till att de är väl underhållna och hålls i gott skick.
• Att sörja för en tillfredsställande organisation, både avseende medlemsfrågor och fastighetsförvaltning.
• Att se till att redovisningen löpande fullgörs enligt lag och att medelsförvaltningen är ordnad på betryggande och ändamålsenligt sätt.
• Att leda och utöva tillsyn över föreningens verksamhet och eventuellt anställda.
• Att redovisa verksamheten för det gångna året i årsredovisningen.
Styrelsens befogenheter styrs av föreningens stadgar, bland annat ändamålsparagrafen. Styrelsen har till uppgift att handlägga alla praktiska frågor som rör förvaltningen av bostadsrättsföreningen utom sådana som enligt stadgarna eller bostadsrättslagen ska avgöras av föreningsstämman.
Enligt förvaltningsavtal handlägger HSB-föreningen, eller annan förvaltare av administrativa arbetsuppgifter, ofta vissa frågor, till exempel bokföringsarbetet, överlåtelser och pantsättningar. Bostadsrättsföreningens styrelse har dock det yttersta ansvaret för att arbetet blir gjort på rätt sätt.