Andrahandsupplåtelse

En andrahandsupplåtelse är när någon annan än Du själv självständigt använder lägenheten. Tillstånd måste alltid sökas hos styrelsen.

Det rör sig om en andrahandsupplåtelse så snart någon annan än bostadsrättshavaren nyttjar lägenheten på ett självständigt sätt. Det spelar ingen roll till vem man hyr ut. Det räknas som en andrahandsupplåtelse även om andrahandsupplåtelsen sker till bostadsrättshavarens föräldrar eller barn. Det räknas som en andrahandsupplåtelse även när lägenheten lånas ut gratis. 

Hyr Du ut lägenheten utan styrelsens godkännande riskerar Du att förverka nyttjanderätten till lägenheten. Föreningen har då rätt att säga upp dig för avflyttning.

För att hyra ut i andra hand måste Du ha styrelsens samtycke och din skriftliga ansökan lämnar Du i brevinkastet i styrelserummet på våning 1. Tänk på att var ute i god tid med din ansökan.

I ansökan ska det framgå varför lägenheten ska hyras ut, till vem den ska hyras ut och hur lång tid den ska hyras ut.  Styrelsens beslut meddelas dig skriftligen. Vid avslag på ansökan har Du rätt att överklaga styrelsens beslut till Hyresnämnden. Blankett för andrahandsuthyrning: Ansökan om tillstånd för uthyrning.

Styrelsen tar ut en administrativ avgift på 5% av ett prisbasbelopp för hanterandet av ansökan och upprättande av eventuell hyresgäst i systemen.

Du har rätt att hyra ut i andra hand om det finns beaktansvärda skäl, till exempel om Du inte kan använda lägenheten som bostad under en period och har boendet ordnat på annat håll, som exempelvis studier eller arbete på annan ort, längre vistelse på vårdinrättning, militärtjänstgöring, provboende med partner m.m.

Kom ihåg att minst fyra veckor innan uthyrningen löper ut inkomma med ny ansökan, om särskilda skäl finns, eller anmäla tillbakaflytt.

Den som hyr din bostadsrätt i andra hand blir din hyresgäst.  Bestämmelserna i hyreslagen gäller och styrelsen rekommenderar att ni har ett skriftligt hyresavtal. Det är viktigt att Du informerar din hyresgäst om vilka regler som gäller i föreningen. Det är fortfarande du som medlem och ägare till lägenheten som ansvarar för att avgiften blir betald och att lägenheten är försäkrad.