Störningsjour
Som boende i föreningen har alla ett ansvar för att ta hänsyn till sina grannar. Ingen ska behöva tåla upprepande och högljuda störningar från sin omgivning. Om du som medlem blir störd av dina grannar eller andra på besök i föreningen kan du kontakta fastighetsjouren. Väktare skickas då ut.
På plats gör väktaren en bedömning av situationen och agerar därefter. Polis tillkallas vid behov. Samtliga utryckningar dokumenteras och rapporteras till föreningen
Om du misstänker att ett brott begås ska du alltid ringa polis direkt.
Kostnadsfria utryckningar vid akuta fel
När du anmäler ett akut fel som inte kan avhjälpas via telefon, rycker jouren ut. Sådana utryckningar ingår i det fasta pris som föreningen betalar för jouren. Om jourpersonalen bedömer att hantverkare behöver tillkallas så beställer fastighetsjouren detta.
Vad är ett akut fel?
-Felet ska ha uppkommit, förvärrats eller upptäckts under jourtid
-Felet kan medföra ekonomiska, materiella eller personliga skador, eller medföra följdfel om det ej omedelbart åtgärdas
-Felet är till stort bekymmer/olägenhet för medlemmen
Exempel på fel som Fastighetsjouren kan åtgärda:
Vattenläckor
Inbrottsskador
Glasskador
Elfel, säkringsbyte
Avsaknad av värme/varmvatten
Låsfel (dörrar som föreningen ansvarar för, inte din lägenhetsdörr)
Stormskador och lösa föremål som riskerar att falla ned
Undersökningar vid brandlukt/rök
Störningar, t ex hög musik eller obehöriga i trapphus
Tvättutrustning
Stopp i avloppsrör räknas inte som akut, då detta sällan uppstår plötsligt, utan märks med dålig avrinning lång tid innan stoppet tillkommer.
Om det inte medför olägenheter för andra boende i fastigheten så ska man avvakta till nästkommande vardag och kontakta föreningens fastighetskontor