Styrelsens arbete och ansvar

För att föreningens arbete skall skötas på ett betryggande sätt behövs en aktiv styrelse bestående av personer som medlemmarna i föreningen har fötroende för.
Nedan beskrivs vad som ingår i styrelsens arbete och ansvar.

Styrelsens uppgift

Styrelsearbetet regleras av bestämmelserna i lagen om ekonomiska föreningar, bostadsrättslagen samt av bostadsrättsföreningens stadgar.

Styrelsen är personligt ansvariga för att saker sköts på ett korrekt sätt i föreningen.

I princip kan styrelsens arbetsuppgifter sammanfattas i följande punkter:

• Se till att bostadsrättsföreningens fastigheter och övriga tillgångar hålls i bra skick (fastighetsförvaltning)
  • Se till att bostadsrättsföreningen håller ordning på och redovisar ekonomin enligt lagar och regler (ekonomisk förvaltning)
  • Ta hand om alla praktiska frågor som rör bostadsrättsföreningen och hålla medlemmarna väl informerade
  • Frågor som är av särskilt stor vikt för medlemmarna ska behandlas på föreningsstämman där alla medlemmar kan påverka.

Styrelsens roller

Ordförande

Ordförandens viktigaste uppgifter är:

• Regelbundet följa bostadsrättsföreningens verksamhet och se till att rapporteringen till övriga styrelseledamöter är tillfredsställande
  • Se till att styrelsens beslut blir verkställda
  • Se till att kallelse och dagordning skickas ut i god tid innan mötet
  • Ansvara för att beslut fattas på ett korrekt och demokratiskt vis
  • Se till att föreningsmedlemmarna får aktuell information om vad som händer i bostadsrättsföreningen

Sekreteraren

Det är sekreterarens uppgift att föra protokoll vid alla sammanträden. Sekreteraren ansvarar även för att hålla reda på vad som hänt tidigare möten, vilka frågor som är bordlagda samt bevakar att styrelsens beslut verkställs.

Studieorganisatören

Studie- och fritidsorganisatören är vald för att skapa trivsel i bostadsrättsföreningen. Målet är att aktivera medlemmarna och deras familjer, att främja gemenskapen bland de boende och att stimulera till kulturaktiviteter i bostadsområdet. Ibland väljer bostadsrättsföreningen att även skapa en grupp utanför styrelsen som jobbar med de här frågorna, då är studieorganisatoren kontaktpersonen för denna grupp. Studieorganisatören behöver inte vara styrelseledamot enligt stadgarna.