Täppor och uteplatser

Här nedan kan du läsa om vilka gemensamma regler som gäller för täppor och uteplatser i föreningen.

Ansvar

Den boende ansvarar för normal skötsel och underhåll av sin täppa/uteplats, som till exempel målning/underhåll av staket/plank, gräsklippning, häckklippning, ogräsrensning mm enligt de regler, ordningsföreskrifter och stadgar som föreningen tillhandahåller.

Skulle dessa regler inte följas, kan föreningen komma utföra denna skötsel/underhåll på den boendes bekostnad.

Vid förändring eller uppförande av...

  • Täppa
  • Uteplats
  • Avgränsningsytor
  • Skärmtak, träddäck eller uterum med mera

... skall styrelsen skriftligen meddelas och godkänna förändringen/uppförandet innan den får påbörjas.

Styrelsen kan komma att be om enklare ritningsunderlag för att kunna ta sitt beslut. Beslutet gällande förändringen/uppförandet baseras på följande punkter: 

  • Svedalas bygg- och miljöföreskrifter
  • Stadgar
  • Föreningens regler för byggnation och uppställning på egen täppa

Den boende ansvarar för att förändringen/uppförandet utförs på ett fackmannamässigt sätt. Samt ansvarar för framtida garanti/underhållsåtgärder av förändringen/uppförandet. 

Tänk på:

Att vid uppbringande av träddäck eller annan marktäckande byggnation, är det viktigt att tänka på vad som finns under marken. Skulle byggnationen hamna över fastighetens infrastruktur så som brunnar, elkablar, gasledningar, avloppsrör mm. Är det den boende som ansvarar/bekostar demontering och återställning av byggnationen, så att eventuellt framtida underhåll av fastighetens infrastruktur kan utföras så smidigt och kostnadseffektivt som möjligt.