När ska jag göra en felanmälan?
Om något är trasigt eller inte fungerar som det ska i din lägenhet eller i fastigheten ska du göra en felanmälan. Kom ihåg att du själv ansvarar för en del av underhållet i din lägenhet, mer information om vad som gäller ser du i stadgarna.
Kom ihåg att uppdatera dina kontaktuppgifter
Felanmälningarna hanteras i ett digitalt system och dina kontaktuppgifter hämtas automatiskt från Mitt HSB. För att ditt ärende ska gå fortare att behandla, är det viktigt att vi har rätt telefonnummer samt e-postadress till dig. Du uppdaterar dina kontaktuppgifter på Mitt HSB under fliken Min profil. Du har automatiskt ett användarkonto och du loggar in på Mitt HSB med BankID eller personnummer.
Hur felanmäler jag?
Felanmäl digitalt i Mitt HSB – här kan du följa ditt ärende.
Logga in på Mitt HSB med BankID eller personnummer. Eller ring 010-442 30 00, välj 1.
Jour – vid akuta ärende
Behöver du akut hjälp som inte kan vänta till nästa arbetsdag (exempelvis om det läcker vatten som riskerar översvämning) kan du ringa jouren dygnet runt på telefon 010-442 30 00, välj 1.
Vad händer efter att jag lämnat en felanmälan?
När du lägger ett ärende i Mitt HSB får du ett sms om att ärendet är mottaget. Därefter ringer en fastighetsskötare upp dig för att boka tid för besök (besöket sker vardag kl. 7-16). Tänk därför på att vara tillgänglig på telefon så att din anmälan kan åtgärdas.
Om du inte svarar efter tre försök avslutas ärendet utan åtgärd.
Om ärendet gäller något som du som bostadsrättshavare själv ansvarar för (enligt stadgarna) meddelar fastighetsskötaren detta och eventuellt kostnad innan arbetet påbörjas.
Om ärendet gäller allmänna utrymmen (som till exempel tvättstuga eller utemiljö) utförs åtgärden och ärendet avslutas. Om fastighetsskötaren behöver kompletteringar kring ärendet, ringer hen upp dig.
Frågor eller funderingar?
Vanliga frågor och svar finns på HSB Malmö FAQ.
Hittar du inte det du söker är du alltid välkommen att kontakta kundsupporten på info.malmo@hsb.se eller 010-442 30 00.