Trivselregler

Vi ska inte bara bo utan även trivas i vår förening och därför är det viktigt att alla hjälper till och följer nedanstående trivselregler.

Störningar

Alla medlemmar och hyresgäster är skyldiga att visa hänsyn, inte störa sina grannar med oljud, otrevligt bemötande eller hot. Ljudmässig hänsyn är särskilt viktigt att beakta mellan kl 22.00 - 07.00.

Husdjur

Husdjur får inte störa grannar eller förorena i området. Hundar ska vara kopplade inom föreningens område. Husdjur får inte utgöra sanitär olägenhet.

Balkong och fönster

Blomlådor får inte hängas på utsidan av balkongräcket.

Grillning med el- eller gasolgrill får användas på första våningen och endast elgrill får användas på övriga våningar.

Det är inte tillåtet att mata fåglar från fönster eller balkong.

Markiser

Endast en utvald kulört på markistyg till balkong godkänns och kontakta styrelsen.

Paraboler

Paraboler får inte monteras så att någon del kommer utanför fasad eller balkongräcke.

Cyklar

Cyklar ska förvaras på anvisade platser. Ta bort batteriet om du förvarar Din elcykel på vind/förråd.

Trasiga cyklar utan avsikt att lagas skall bortforslas skyndsamt av ägaren. Rensning av cyklar sker med jämna mellanrum.

Utemiljön

Vår gård uppskattas mycket av boende.

Städa efter dig och dina gäster och rengör grillen efter dig.

Matning av djur i området skall undvikas för att undvika råttor och andra skadedjur.

Avfallshantering

Vi har ett miljöhus i föreningen! Avfall källsorteras i avsedda tunnor, följ skyltning i miljöhuset. Avfall utöver ansvarar respektive medlem för och säkerställer borttransporten. Släng inte detta bland hushållsavfallet då taxan är betydligt högre samt att vår miljö får betala ett högt pris.

Rökförbud

I samtliga gemensamma utrymmen samt vid entréer gäller rökförbud.

Parkeringsplats och gästparkering

Det finns 46 parkeringsplatser, varav 3 gästparkeringar. Vi har nummer 14, 15 och 16 som avser gästparkeringen och detta gäller endast våra besökare i föreningen.

Parkeringsskiva och parkeringstillstånd skall vara synlig i framrutan då böter annars utfärdas.

Renovering

Eventuell omändring i lägenhet får ske under förutsättning av det inte påverkar bärande konstruktioner.

Större förändringar får göras endast efter anmälan och tillåtelse från styrelsen och under förutsättning att den inte medför men för föreningen eller annan medlem. Styrelsen hänvisar till föreningens stadgar § 37.

Ha i åtanke att våra väggar är av betong, borrning i dessa medför alltid störande ljud för grannar. Renovering som medför större störande ljud såsom borrning, bilning och liknande får endast utföras under vardagar mellan klockan 08.00-19.00. Lördagar mellan klockan 10.00 – 15.00 får lättare borrningsarbete utföras, såsom uppsättning av tavlor eller lampor. Söndagar och helgdagar får inget störande arbete utföras.

Vattenavstängning får inte utföras av bostadsrättsinnehavaren.  Endast behörig rörläggare får utföra arbete på vattenledningssystemet, risk för vattenskador.

Brandsäkerhet

Levande ljus är den vanligaste orsaken till brand i hemmet. Tänk på att placera ljus så inget kan ta eld. Lämna inte brinnande ljus när du lämnar rummet.

Spisen är en vanlig brandorsak. Varma plattor smälter fett som droppa ner. Fett och olja tar lätt eld på heta plattor. Var noga med att stänga av spisen och rengör fläkten regelbundet.

Trapphusen är din väg ut och räddningstjänstens väg in. Därför är det viktigt att trapphusen hålls fria från tillhörigheter, såsom vagnar etc.

Förvara aldrig brandfarliga varor såsom lösningsmedel, bensin eller gasol i ditt vindsutrymme.

Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för brandvarnare.