Kulturarbetet inleddes för flera år sedan, och pausades bland annat på grund av pandemin, då medarbetare inte kunde träffas. Under 2022 tog HSB Malmö tag i frågan på nytt.
– Det fanns och finns fortfarande ett behov att tillsammans i organisationen, med samtliga medarbetare involverade, definiera vad som är HSB Malmös kultur. Hur agerar vi mot varandra? Hur pratar vi med varandra? Vad är vårt syfte och vårt ”varför”? säger Birgitta Edfast, HR-chef på HSB Malmö.
En stark kultur är som företagets inre kompass, som visar vägen och låter alla medarbetare röra sig i samma riktning.
– Syftet med kulturarbetet är att skapa en tydlig och positiv kultur. Det gör vi genom att tillsammans komma fram till hur vi vill vara mot varandra, och hur vi gör varandra bättre, säger Birgitta Edfast.
Nöjda medarbetare har ett större engagemang och stolthet för vad de gör, något som i sin tur bidrar till nöjdare kunder och medlemmar.
– Det är ett tufft men nödvändigt arbete som vi alla behöver delta i med hjärta och hjärna. På så vis kan vi tillsammans skapa en kultur som vi alla står för, som inte är en ledningsprodukt utan har en verklig förankring i organisationen. Genom att hela organisationen tillsammans får vända på stenar och ifrågasätta gamla ”sanningar” skapar vi en sund och ärlig kultur. Förhoppningen är att detta arbete ska leda fram till en arbetsplats där våra värderingar genomsyrar allt vi gör, säger Birgitta Edfast.
Under året har alla medarbetare gått på fyra halvdagslånga workshops, där de tillsammans har diskuterat var organisationen står idag, var de vill att organisationen ska vara och hur de ska nå dit. Workshoparna har arrangerats tillsammans med företaget Astronaut, som utvecklar organisationer och arbetar med alla, från styrelser till medarbetare.
I oktober 2021 gjorde HSB Malmö en nollmätning av de frågor som de kontinuerligt ställer till deras medarbetare som rör kulturen. De har kunnat se en klar förflyttning, både på hur många medarbetare som upplever en positiv företagskultur och på att företagskulturen har blivit tydligare.
– Vi har i fyra års tid mätt vårt eNPS (Employee Net Promotor Score). Det mäter om medarbetarna skulle rekommendera företaget som arbetsgivare eller inte. I november 2021 låg vårt eNPS på 11. I december 2022 hamnade den på 39, säger Birgitta Edfast.
För de företag, inom alla branscher, som mäter eNPS var medelsiffran i december 15 eNPS.