Vanliga frågor och svar om Bolina 3.0

Jag kan inte installera Bolina 3.0, vad är fel?

Ring Telias installationshjälp för Bolina-kunder på 020-20 20 70, så kan en installatör, kostnadsfritt, komma hem till dig. Kom ihåg att nämna att installationshjälpen ska vara gratis eftersom du bor i fastighet som är ansluten till Bolina 3.0.

Jag är nyinflyttad hyresgäst hos HSB Sundsfastigheter. När jag ringde Telia för att aktivera tjänsterna sa de att den förra hyresgästen inte hade avaktiverat sina tjänster. Vad gör jag?

Telia kan hjälpa dig att avaktivera tjänsterna trots att den förra hyresgästen inte har sagt upp/avaktiverat sina tjänster. Det gör de enkelt genom att kontrollera så att du är folkbokförd på adressen för den nya lägenheten samt om du har angivit korrekt uttagsnummer.

Hur aktiverar jag mina tjänster?

Först och främst behöver du få klartecken från din hyresvärd eller styrelse att Bolina 3.0 är levererat.  

Du aktiverar tjänsterna hos Telia genom att ringa Telia på 020-20 20 70.  

Under samtalet behöver du identifiera dig med Bank-id. Om du saknar Bank-id behöver du besöka en Telia-butik och få en personlig kod (koden kan användas i andra ärende hos Telia). 

Telia kommer att fråga efter ditt lägenhetsnummer. Det nummer du ska uppge är uttagsnummer, som finns uppmärkt på ditt nätverksuttag. Tänk på att det inte är nödvändigtvis samma som lägenhetsnummer.

uttagsnr.JPG

Var hittar jag uttagsnummer?

När du ska aktivera tjänsterna frågar Telia om ditt lägenhetsnummer. Det nummer som du ska uppge är uttagsnummer, som finns uppmärkt på ditt nätverksuttag. OBS! Tänk på att det inte är nödvändigtvis samma som lägenhetsnummer. 

uttagsnr.JPG

Var hittar jag mina koder för aktivering av tjänster?

Telias hemsida finns information om var du hittar dina koder.

Hur kopplar jag in TV-boxen trådlöst?

Telias hemsida finns instruktion om hur du kopplar in TV-boxen trådlöst. 

Hur använder jag Telia Play på flera enheter?

Telias hemsida finns information om Telia Play på flera enheter. 

Rummet där jag har TVn saknar uttag, hur gör jag?

Om du har en Tvn i ett rum som saknar uttag så kan du lösa detta enkelt på fyra olika sätt:

 

  1. Streama genom Chromecast med Telia play
  2. Streama genom Apple TV med Telia play
  3. Dra en nätverkskabel från uttaget till TV-boxen och kolla genom TV-boxen
  4.  Prenumerera på Telia Smart WIFI plus för 89 kr/mån och ta del av AirTies 

Sladden som jag fått till tv-boxen är för kort, vad ska jag göra?

Behöver du en längre sladd får du bekosta det själv.

Du kan slippa använda sladd och ansluta trådlöst, läs mer under frågan "Rummet där jag har TVn saknar uttag, hur gör jag?"

Vad finns det för tillbehör och appar som gör TV-tittandet smidigare?

Besök Telias hemsida för att ta del av tillbehör och appar

Vilka TV-kanaler ingår i Bolina 3.0?

Grundutbudet är kanalerna:kanaler.jpg

Vill du köpa fler kanaler beställer du det enkelt via ”Mitt Telia” eller telefon 020-20 20 70.

Hur snabbt är internet?

Bredband 1 000/1 000

Det räknas till en hel familj som använder internet på en massa olika sätt från morgon till kväll. Högre hastigheter än så har man förmodligen inte någon större nytta av hemma, men det går att beställa för den som önskar, via ”Mitt Telia” eller telefon 020-20 20 70.

Kan jag köpa fler tjänster utöver det som ingår i Bolina 3.0?

Ja, om du önskar exempelvis fler TV-kanaler eller snabbare internet så beställer du det enkelt via ”Mitt Telia” eller telefon 020-20 20 70.

Vill du besöka en Telia butik?

Tre Telia-butiker i Malmö är inriktade på Bolina 3.0.