- Du betalar din hyra (om du bor i en hyreslägenhet ) eller avgift (om du bor i en bostadsrätt) månadsvis och i förskott.
- Du får dina avier antingen en gång i månaden eller en gång i kvartalet beroende på rutinen i fastigheten där du bor.
- Om du av någon anledning inte får några avier måste du betala i tid ändå.
- Du hittar dina avier på Mitt HSB under fliken Min bostad och Mina avier – där du automatiskt har ett användarkonto. Logga in via ”Logga in på Mitt HSB”-knappen uppe till höger, med Mobilt BankID eller personnummer och lösenord.
Bor du i en bostadsrätt? Läs mer här om hur du får din avi digitalt.
Bor du i en hyreslägenhet? Då får du inte någon pappersavi. Du behöver ansluta dig till någon av våra digitala tjänster.
Problem med att betala avin?
- Senast den sista vardagen i månaden behöver vi din betalning.
- Om du skulle bli sen med betalningen kommer du få ett krav från Ropo. Då tillkommer det en påminnelseavgift och/eller inkassokostnad samt dröjsmålsränta enligt räntelagen. Just nu är den 8 procent plus referensränta.
- För att undvika påminnelse- och inkassokostnader samt dröjsmålsränta är det viktigt att avin betalas i tid. Upprepade försenade betalningar kan leda till betalningsanmärkning eller uppsägning.
Krav från Ropo?
Har du frågor om ditt krav ska du kontakta Ropo. Det kan du göra antingen via telefon 010-204 57 65 eller mejla till ropofastighet@ropo.com.
Du kan söka anstånd/begära uppskov på betalningen
Bor du i en hyreslägenhet kan du kontakta oss på 010-442 30 00 för att fråga om du får uppskov på din hyra.
Bor du i en bostadsrätt ska du kontakta din styrelse eftersom det är de som beslutar om eventuella anstånd.