Det är eftermiddag i Telias stora butik på Södra Förstadsgatan i Malmö, där Sofia Bengtsson och hennes kollegor är i full färd med att vägleda sina kunder genom det digitala landskapet. I butiken träffar vi Cecilia Walles, key account manager på HSB Malmö och Mathias Dahlin, account manager på Telia Sverige. De är väl bekanta med varandra, genom alla gemensamma informationsträffar de håller för HSB Malmös 253 medlemsföreningar.
– Vi på HSB Malmö är väldigt glada över det här avtalet. Bolina 3.0 är en riktigt bra medlemsförmån som visar kollektivets styrka och vår ambition att bidra till att forma framtidens boende, säger Cecilia Walles.
Bolina 3.0 är ett exklusivt avtal mellan HSB Malmö och Telia, som förenklar för bostadsrättsföreningar genom att de kan få allt via samma leverantör. De boende kan välja mellan två prisvärda alternativ; enbart ett snabbt bredband eller helhetslösningen Telia Triple Play med bredband, telefoni och paket för digital-TV. Telias digital-TV har vunnit pris för bästa kundnöjdhet enligt svenskt Kvalitetsindex fem år i rad och har flera smarta kringtjänster, berättar Mathias Dahlin.
– Våra kunder uppskattar våra kanal-paket och det enkla gränssnittet. Men också tjänster som Filmbutiken, Telia Play i mobilen eller utomlands och Telia Tvilling, som gör att du kan ha digital-tv på upp till fem tv-apparater utan extra månadskostnad.
En viktig del av det nya avtalet är tillgång till bra support. Bolina har ett eget supportnummer och det ingår gratis installationshjälp, där en tekniker kommer hem och hjälper till att komma igång. Dessutom finns Telias tre butiker i Malmö till hands med råd och hjälp.
En förening som har bestämt sig för det nya avtalet är HSB brf Tornfalken på Söderkulla i Malmö, med 295 lägenheter. De har redan Bolina 2.0 och vice ordförande Bert Borg ser bara fördelar med Bolina 3.0.
– Att ha hela lösningen från samma leverantör är väldigt skönt. Bra support sparar mycket arbete för oss i styrelsen och det känns tryggt att HSB Malmö förhandlar centralt. Det är rättvist och bra, särskilt för små föreningar som inte kan förhandla själva. Och vi har fått ett väldigt bra pris.
Bolina 3.0 innebär inte bara tv och telefon. En bra fiberlösning ger möjlighet till många digitala tjänster i fastigheten som till exempel styrning av värme och ventilation eller informationstavlor i porten. Även inne i lägenheter kommer digitaliseringen öka i framtiden. Larmfunktioner, automatisk styrning av elprodukter och digitala påminnelsetavlor är några exempel som kan skapa trygghet, särskilt för äldre.
I Telia-butiken i Malmö ser Sofia Bengtsson fram emot att ta emot alla Bolina-kunder och hjälpa till att komma igång.
– Alla är välkomna hit för att exempelvis få hjälp med att aktivera abonnemang eller anpassa kanalutbudet. Vi har också fina förmåner om man blir helkund hos oss. Det berättar vi gärna mer om.
TEXT JENNY MILEWSKI FOTO ROGER NELLSJÖ