– Vid en överlåtelse krävs mycket administration, dessutom är det många människor som måste vara inblandade, säger Katrin Hernvall på Affärsstöd, HSB Malmö. Förut, innan HSB Överlåtelser fanns, skedde den här administrationen via papper där mäklare, HSBs regionförening och bostadsrättsföreningen skickade handlingar fram och tillbaka och fram och tillbaka innan allt var klart.
– Det kunde gå smidigt, men det kunde också ta lång tid innan affären kunde slutföras, säger Katrin Hernvall. Därför skapades HSB Överlåtelser, en e-tjänst som sedan lanseringen 2011 underlättar den administration som krävs när en bostadsrätt ska byta ägare.
– Den har blivit mycket uppskattad, inte minst för att den förenklar administratio-nen för alla inblandade parter och sparar så mycket tid, säger Katrin Hernvall.
I HSB ÖVERLÅTELSER lägger mäklaren upp alla handlingar digitalt. I systemet finns redan all information om föreningen och säljaren, och mäklaren kan i sin tur lägga in information om köparen och sedan skicka överlåtelseuppdraget till styrelsen för godkännande.
– Då får styrelsen en notis om att de har ett uppdrag att godkänna, och när de loggar in i systemet kan de på en gång ta en kreditupplysning om de skulle känna att det behövs, säger Katrin Hernvall. Om styrelsen ändå tycker att informationen om säljaren är bristfällig kan man via systemet be om en komplettering och då skickas en notis till mäklaren om det. När allt sedan är okej kan e-tjänsten skicka över all information från HSB Överlåtelser till affärssystemet och enkelt till exempel ta bort säljarens avier samtidigt som det skapas nya för köparen.
– Personalen på regionföreningen kan dessutom hela tiden gå in och kontrollera att flödet är korrekt, säger Katrin Hernvall.
EFTERSOM SYSTEMET underlättar för så många har det blivit väldigt populärt och används idag vid den absoluta majoriteten av alla överlåtelser. En av alla dem som använder HSB Överlåtelser är mäklaren Annika Nessvold på Bjurfors i Limhamn.
– Jag tycker att det är väldigt skönt att allt är samlat på samma ställe så att det finns en struktur. Det skapar en trygghet hos mig eftersom jag kan vara säker på att alla uppgifter är med, samtidigt som portalen gör att arbetet blir klart snabbare. Om du vill veta mer om HSB Överlåtelser – kontakta din regionala HSB-förening