För att överleva som organisation i 100 år måste man driva en utveckling samtidigt som man är lyhörd för omvärldens förändringar. Förändringar som ibland går långsamt och organiskt, ibland implementeras snabbare. Efter finanskrisen i slutet av 2000-talet beslutades om en ökad reglering av finansmarknaden. Syftet var dels att minska riskerna i de finansiella systemen och bland deras aktörer; t.ex. banken och finansinstitut, dels att öka konsumentskyddet men också att öka insynen i vart pengar tar vägen och vem som i slutändan använder dem till vad?
För HSB innebar de nya reglerna att verksamheten för betaltjänster blev tillståndspliktig hos Finansinspektionen. Och HSB ansökte och beviljades tillstånd för att även fortsättningsvis få tillhandahålla betaltjänster mot kund.
HSB är mycket måna om att alltid tillhandahålla ett attraktivt tjänsteutbud och god service till våra kunder. I den andan har vi inom HSB tagit nu nästa steg i vår utveckling och bildat ett gemensamt bolag förbetaltjänster, HSB Finansstöd AB. Genom att vi samlar våra betalflöden i ett och samma bolag är vi resurseffektiva med våra medlemmars pengar samtidigt som vi ytterligare kan förbättra vårt erbjudande till er som kund och garantera en trygg och säker hantering av era pengar.