🏡 Boende & Praktiska Frågor

 

Frågor

Svar

Hur säkerställer jag att föreningen har korrekta kontaktuppgifter till mig?

Du kan antingen logga in på ”Mitt HSB” och uppdatera dina uppgifter själv eller kontakta HSB Mellersta Götalands Servicecenter: 📞0771-10 10 30, Öppettider: Vardagar kl. 08:00–16:30.

Hur ombesörjer jag namnskylt på dörr och i portregister?

Du kan beställa namnskylt och portregister via formuläret Kontakta Oss eller kontakta vicevärden.

Vilka är de viktigaste stegen vid inflyttning?

Gör en flyttanmälan hos Skatteverket och meddela din inflytt till vicevärden. Teckna hemförsäkring – bostadsrättstillägg ingår redan via föreningens försäkring. Läs igenom trivselreglerna, boka eventuellt nytt Aptus-konto och bekanta dig med föreningens gemensamma utrymmen.

Vad bör jag tänka på vid utflyttning?

Informera vicevärden i god tid, gör adressändring och lämna tillbaka alla nycklar/taggar.

Hur fungerar folkbokföring i samband med min bostadsrätt?

Du ska vara folkbokförd på adressen där du bor permanent.

Hur genomför jag adressändring och ordnar med eftersändning av post?

Adressändring görs kostnadsfritt hos Skatteverket. Eftersändning av post beställs hos Svensk Adressändring AB (avgiftsbelagt).

Hur får jag åtkomst till föreningens digitala tjänster, exempelvis Aptus Home?

Kontakta vicevärden för inloggningsuppgifter och instruktioner. Expeditionstiderna är Söndag 16:00-18:00.

Hur går jag tillväga för att beställa extra nycklar eller passertaggar?

Kontakta vicevärden. Kostnad debiteras av bostadsrättshavaren.

Vad gör jag vid förlust av en nyckel eller passertagg?

Anmäl omedelbart till vicevärden. Förlorad tagg spärras och ny kan beställas mot kostnad.

Hur hanteras nycklar och taggar vid andrahandsuthyrning?

Bostadsrättshavaren ansvarar för att de återlämnas efter avslutad uthyrning.

Hur gör jag en felanmälan för gemensamma utrymmen eller fastigheten?

Du kan enkelt felanmäla här, akuta ärenden ska gå till fastighetsskötare Mattias på telefonnummer 📞 010-451 30 71 vardagar 07:00-16:00. Övrig tid: HSB Fastighetsjour på 📞 010-451 30 60.

Vad gör jag om något är trasigt i min lägenhet?

Du ansvarar för det inre underhållet enligt föreningens stadgar. Kontakta vicevärden vid osäkerhet.

Vem bär ansvaret för underhållet inom respektive utanför lägenheten?

Se föreningens stadgar. Generellt: du inuti, föreningen utanpå och gemensamma installationer.

Hur hanteras akuta fel som uppstår utanför ordinarie kontorstid?

Ring direkt – gör inte en digital anmälan! Vardagar 07.00–16.00: Fastighetsskötare Mattias, 📞 010-451 30 71 Övrig tid: HSB Fastighetsjour, 📞 010-451 30 60.

Hur ofta och enligt vilken plan sker underhåll av gemensamma utrymmen?

Föreningen har en långsiktig underhållsplan. Större arbeten meddelas i förväg. Årlig besiktning genomförs.

Hur bokar jag tvättid och vilka regler gäller?

Bokning sker via Aptus Home (app/webb) eller bokningstavla. Respektera tider och följ regler i tvättstugan.

Hur bokar jag föreningslokalen, gästrum eller andra gemensamma faciliteter?

Använd formuläret på sidan med bokningskalender eller logga in på Aptus Home, för till exempel Tvätt, Grovtvätt, Gym & bastu. Övriga frågor? Kontakta vicevärden.

Vilka regler gäller för användning av bastu, gym och andra specialutrymmen?

I gymmet: ✔ Ta av ytterskor vid svarta mattan ✔ Rengör utrustning efter användning ✔ Håll låg ljudnivå och visa hänsyn ✔ Avsluta träningen 5 min innan hel timme ✔ Använd gärna ljudanläggningen – med respekt för andra i bastun: ✔ Ta med egen handduk & vatten ✔ Lämna lokalen i gott skick ✔ Endast för medlemmar + gäster.

Var är miljöhuset/soprummet beläget och hur fungerar källsorteringen?

Miljöhuset är lokaliserat mellan Trollbackevägen och Klunkens Backe 1–3. Källsortera enligt anvisningar här.

Hur hanterar jag grovsopor och större avfall?

Transporteras till kommunens återvinningscentral.

Hur hanteras farligt avfall och elavfall?

Lämnas till kommunens återvinningscentral eller avsedda insamlingsplatser.

Hur ofta sker tömning av sopkärlen och vad gör jag vid överfulla kärl?

Tömning sker regelbundet enligt utstuderat schema. Meddela fastighetsskötare eller vicevärden vid överfulla kärl.

Hur ansöker jag om parkering- eller garageplats?

Kontakta vicevärd för att se aktuella lediga parkering- eller garageplatser.

Är det tillåtet att hyra ut min parkeringsplats i andra hand?

Generellt inte utan styrelsens medgivande. Kontakta vicevärden/styrelsen.

Vad gäller för gästparkering inom föreningens område?

Förnärvarande så finns det inga gästparkeringar inom området bortsett från om du hyr en gästlägenhet, boendes gäster hänvisas till att parkera längs Klunkens backe, Prins hatts gränd eller uppe vid Förskolan Trollet.

Hur fungerar elbilsladdning och hur får jag tillgång till detta?

Kontakta vicevärden för information om tillgänglighet, kostnad och access. 30 laddplatser via ChargeNode.

Vad gör jag om en obehörig parkerat på min förhyrda parkeringsplats?

Försök att kontakta ägaren till bilen, vid utebliven kontakt - Meddela styrelsen så försöker vi hitta en lösning tillsammans.

Behöver jag teckna ett eget elavtal för hushållsel?

Nej. Föreningen har ett gemensamt elavtal med Kalmar Energi. Du betalar bara för din egen förbrukning via IMD. Ingen egen avtalsteckning behövs.

Vad ingår normalt i månadsavgiften gällande el, värme och vatten?

Värme och vatten ingår. El debiteras separat via IMD.

Hur kan jag följa min elförbrukning?

HSB Brf Jätten använder Ecoguard, så varje lägenhet kan följa sin egen elförbrukning. Inloggnings uppgifter tillhandahålls via expeditionen 🔗 Gå till Ecoguard Insight.

Vad gör jag vid driftstörningar i el-, värme- eller vattenförsörjningen?

Vid oplanerade störningar, så kolla gärna detta med styrelsen eller vicevärd alternativt fastighetsskötare. Du kan prenumerera på Kalmar energis drifinfo eller anmäla dig till SMS-tjänsten för driftstörningar hos Kalmar Vatten.

Vilket TV-utbud och bredband ingår, och kan jag välja andra leverantörer?

Föreningen har kollektivt avtal tecknat via Tele2 med Bredband 500/50, TV-utbud har varierat över tid. För detaljerad information, kontakta Tele2s kundtjänst på 90 222.

Hur fungerar porttelefonen och hur uppdaterar jag mitt telefonnummer dit?

Kontakta vicevärden för att ändra/uppdatera ditt nummer.

Vad gör jag om porttelefonen inte fungerar som den ska?

Gör en felanmälan - antingen digitalt eller via formuläret nere i föreningslokalen och lämna i brevlådan bredvid.

Var hittar jag information om mina förrådsutrymmen (källare/vind/annan byggnad)?

I ditt överlåtelseavtal, Mitt HSB eller hos vicevärden. Förrådet är märkt med ditt lägenhetsnummer. Det är ditt ansvar att förse förrådet med lås. Förvara kläder, skor, textil osv i förslutna plastlådor.

Vad innebär det att äga en bostadsrätt i Brf Jätten, och hur skiljer det sig från att hyra eller äga ett hus?

Du äger en andel i föreningen med rätt att bo i en specifik lägenhet. Till skillnad från att hyra har du både ansvar och inflytande. Det är också enklare än att äga ett hus, där du har fullt ansvar själv.

Vilka dokument bör jag som nyinflyttad ta del av för att förstå mina rättigheter och skyldigheter i Brf Jätten?

Läs föreningens stadgar (regler), årsredovisning (ekonomi) och information om underhållsplan. Finns på hemsidan eller "Mitt HSB".

Vem kontaktar jag om jag har frågor om mitt medlemskap i HSB kopplat till mitt boende i Brf Jätten?

Kontakta HSB Mellersta Götaland direkt. Kontaktuppgifter på HSB:s webbplats.

Hur får jag information om föreningens aktuella försäkringar, inklusive bostadsrättstillägget?

Bostadsrättstillägg ingår i föreningens fastighetsförsäkring via Länsförsäkringar. Kontakta Länsförsäkringar eller styrelsen för mer info.

Finns det några speciella rutiner eller introduktion för nya medlemmar i Brf Jätten?

Du hittar information under "Ny i föreningen” på hemsidan. Det går även bra att kontakta styrelsen/vicevärd.

Vad ska jag göra om jag upptäcker en skada i min lägenhet som jag är osäker på vem som ansvarar för?

Ta foto, bedöm allvarlighets grad samt ansvarsfrågan, kontakta fastighetsskötare eller HSB fastighetsjour. Kolla föreningens stadgar. Kontakta styrelsen/ vicevärden vid osäkerhet.

Hur hanteras eventuella garantier för nybyggda delar av fastigheten eller nyligen utförda renoveringar?

Kontakta styrelsen för information och eventuella garantibevis.

Var hittar jag information om föreningens energideklaration och vad innebär den för mig som boende?

Energideklarationen redovisas oftast i samband med försäljning och fungerar som ett verktyg för att ge en uppskattning av byggnadens energiförbrukning och energistatus. Deklarationen kan återfinnas på Boverket.se.

Vad är en "tomträtt" och gäller det för Brf Jätten?

Tomträtt innebär att föreningen hyr marken. Brf Jätten äger marken.