Värdegrund
Vår värdegrund är ETHOS:
Engagemang – Trygghet – Hållbarhet – Omtanke – Samverkan
Förtroende – Respekt – Tillit
HSB Göta-koncenens långsiktiga framgångar utgår från det förtroende, respekt och tillit som vi skapar tillsammans på vår marknad. För att bygga och upprätthålla ett förtroende bedriver vi vår verksamhet på ett etiskt oklanderligt sätt. I riktlinjerna beskrivs i allmänna termer de etiska principer som styr verksamheten, relationen till kunderna och hur vi som medarbetare förväntas förhålla oss till de etiska frågorna. Riktlinjer för etik skapar grunden för ett gemensamt förhållningssätt i etiska frågor. Den ligger till grund för ett långsiktigt agerande som skapar förtroende och respekt i vår omvärld.
Riktlinjerna ska i vardagen fungera som stöd för det dagliga arbetet och gäller för alla verksamheter och medarbetare inom HSB Göta-koncernen. Koncernledningens ansvar är att se till att alla medarbetare har kunskap om företagets etiska riktlinjer samt att hela verksamheten genomsyras av ett etiskt förhållningssätt och god affärsmoral. Det är en självklarhet att vi som arbetar i företaget har en god etik och affärsmoral. Varje chef ansvarar för att dessa riklinjer är kända och efterlevs av medarbetarna inom sitt ansvarsområde. Chefen ska lämna vägledning och råd till sina medarbetare i frågor som rör det etiska uppträdandet. Vi förvaltar ett gott anseende som byggts upp under lång id och det är därför extra viktigt att alla vårdar och värnar detta.
Affärsintegritet och heder
HSB ska bedriva verksamheten med utgångspunkt från god kunskap och kompetent utförande, baserat på hög integritet och god affärsetik. Vi värnar goda och professionella relationer
- Vi är alltid ärliga mot oss själva och alla våra intressenter i vårt agerande.
- Våra relationer och kontakter med leverantörer och intressenter präglas alltid av affärsmässighet och opartiskhet.
- Vi har en öppen attityd och ger raka besked.
- Vi följer alltid gällande lagstiftning, bestämmelser och avtal.
- Vi arbetar bara med affärer som stödjer koncernens långsiktiga mål.
- Genom hög integritet hamnar vi aldrig i beroendeställning eller tacksamhetsskuld.
- När vi erbjuder eller levererar tjänster görs det så att inblandade parters rättigheter och skyldigheter tydligt klargörs.
- Vi har rutiner och internkontroll som förhindrar att känslig företagsinformation sprids till obehörig.
- Vår information, marknadsföring eller annonsering får aldrig vara vilseledande.
Korrekt behandling
- Vi har alltid ambition att lämna förståelig och relevant information till medlemmar och
kunder och anstränger oss så att man förstår vår leverans och konsekvenser av egna beslut.
- Eventuella intressekonflikter med kund ska identifieras och förebyggas genom öppna
relationer och samtal.
- Rutiner för kundklagomål ska finnas, ajourhållas samt hanteras med snabbhet.
- Det är strategiskt viktigt att arbeta med ständiga förbättringar i vår verksamhet.
Etiskt beteende hos medarbetarna
- Medarbetare erbjuder inte, efterfrågar inte och tar inte heller emot olämpliga gåvor eller förmåner. (Högtidsgåvor max 750 kr, övriga 250 kr).
- Medarbetare deltar inte i rena nöjesresor. Aktiviteter och arrangemang ska vara seriösa i sin natur och alltid direkt arbetsrelaterade.
- Vid studieresor eller andra arrangemang finns det alltid ett vederhäftigt program.
- Resekostnader och övernattning skall alltid betalas av HSB.
- Under pågående upphandling eller annan känslig tidpunkt är vi alltid mycket restriktiva.
- Medarbetare deltar inte i transaktioner där intressekonflikter kan uppstå som rör egen eller närståendes ekonomi eller andra liknande förhållanden.
- Vi medverkar inte till att föra ut information till obehörig som rör ekonomisk eller annan
information hos kund eller medlem.
- Medarbetares externa engagemang ska inte inkräkta på förmågan att sköta sina
arbetsuppgifter eller undergräva förtroendet till HSB Göta-koncernen eller arbetsgivaren.
- Avtal tecknade av HSB får inte användas för privat bruk om man får personliga fördelar.
- Medarbetare som privat anlitar HSB, eller entreprenör som har avtal med HSB, informerar alltid närmsta chef om detta.