I Stationsgaraget har arbetet pågått ett tag nu och systemet börjar bli redo för att testa och driftsätta redan mot slutet av denna vecka. Här behövdes bara ett förberedande platsbyte (steg 1 byte) genomföras och detta är avklarat. Aimopark arbetar nu med att se till att kölistan för elbilsplatserna behandlas i turordning (steg 2 byte).
I Kvarnbygaraget är montering av kabelstege samt laddare påbörjad. Förberedande platsbyten (steg 1 byte) som behövde göras för att alla föreningar ska få sin andel av laddplatserna genomförs 1 oktober. För er som berörs så har ni fått brev av Aimopark gällande detta. Efter att steg 1 byten är klara 1 oktober ska Aimopark arbeta med att se till att kölistan för elbilsplatserna behandlas i turordning (steg 2 byten).
För er som önskar beställa laddningsmöjlighet och har en box installerad på er plats gör ni det här:
Beställning av tagg till elbilsladdare
Med denna beställning så kommer ni kunna beställa två RFID taggar samt registrera er för att ladda. I samband med att ni gör detta så aktiverar vi platsen för laddning och meddelar Aimopark att platsen inte längre ska ha subventionerad avgift.
Om ni inte tänkt använda laddningen så ska ni alltså inte aktivera platsen.
Lite bakgrund kring prissättningen
Priset har hos E-flux aldrig tagit hänsyn till alla kostnader och Stationsgaraget har inte någonsin haft full kostnadstäckning på elbilsladdningen. Effektavgiften för den betydligt större säkringen eller de andra fasta kostnaderna har exempelvis aldrig räknats in. 2018 planerade HSB och Bonava att ta ut 2,5 kr/kWh trots ett då lägre elpris.
Prissättningen
Vi sätter framgent priset baserat på självkostnadsprincipen. De faktorer som påverkar är elpris, överföringsavgift, energiskatt, effektavgift, administrationskostnad & serviceavtal samt moms.
Vi kommer följa upp hur mycket el som levereras genom systemet och regelbundet lämna uppdateringar om prisutvecklingen. Hur utvecklingen blir är till största del beroende på hur mycket systemet används, elpriset på marknaden, priset hos nätägaren Mölndal Energi samt skatter. Fler användare och mer levererad energi ger fler kWh att sprida de fasta kostnaderna på, men får vi väldigt stora effekttoppar då alla vill ladda samtidigt kan de fasta kostnaderna öka. Det handlar helt enkelt om hur effektivt hela elanläggningen utnyttjas i Mölndal Energis prismodell. Samma system gäller även ute i föreningarna då priset kan hållas nere om de mest elintensiva prylarna inte används av alla samtidigt.
Som elbilsförare bör man räkna med att bära sina egna kostnader enligt självkostnadsprincipen. Vi kommer göra det vi kan för att hålla kostnaderna på en så låg nivå som möjligt och något vinstsyfte finns inte hos oss.
Kalkylen - Öre/kWh
Detta ger ett pris på 2,08 kr/kWh. Vi tar nu till en början ut 1,50 kr/kWh då vi förväntar oss att de fasta kostnaderna kan delas på flera kWh i och med det större systemet. Elpriset är bundet i 3 år till 2023-03-31 hos Mölndal Energi som utlovar 100% förnybar el i vårt avtal.
Styrelsen Mölndals Övre Samfällighetsförening