Säkerhetstjänst, övernattningsrum, renovering, Tele2 m m
Säkerhetstjänst
Föreningen har avtal med Säkerhetstjänst i Väst om parkeringsövervakning, upplåsningsjour och störningsjour. Upplåsningsjour kostar 500 kr för den boende som man betalar på plats. Ditt namn måste stå på tidningsklämman vid dörren och du måste kunna legitimera dig. Om du behöver använda deras tjänster ring 0500-41 00 90 och därefter tryck 1.
Balkongprojektet
Balkongprojektet flyter på enligt tidplan med viss tidsförskjutning för Gransikagatan 8 och 6. Tidsförskjutningen beror på förseningar i elarbeten och är ca 2 veckor och kommer inte att påverka resterande huskroppar. Boende på Gransikagatan 10, Sveagatan 8 och Lars Olofs Gata 9 har fått ta sina balkonger i bruk. Rivningsarbete på den sista huskroppen, Lars Olofs Gata 1, kommer att påbörjas V34. En ny uppdaterad tidplan finns på föreningens hemsida.
Inbrott och åverkan
Den 10 augusti drabbades Gransikagatan 10 av inbrott i lägenhetsförråden i källaren. Ett försök till inbrott gjordes i slutet av juli i Lars Olofs Gata 1 (källargaveln) men där tog de sig inte in. Det är viktigt att se till att dörrar går i lås efter att man har passerat både källargångar och garageportar. Stanna och se till att de verkligen går i lås bakom dig. Polisanmälningar är gjorda från föreningens sida. Gör egen polisanmälan om du är enskilt drabbad och anmäl till försäkringsbolag om du blivit av med värdesaker.
Övernattningslägenhet
I källaren på Sveagatan 8 B finns en övernattningslägenhet som kan användas av medlemmarna t ex vid besök. Den är utrustad med en dubbelsäng och en våningssäng d v s sängplatser för 4 personer, dusch och toalett och en liten hall. Lägenheten städas av den som har använt lägenheten. Städmateriel finns i lägenheten. Lägenheten bokas hos förvaltaren och betalas med swish då du bokar eller hämtar nyckeln, 100 kr/dygn. Du kan boka den för max en vecka i taget. Parkeringsplats nr 35 kopplas nu till övernattningslägenhetens gäster.
Andrahandsuthyrning
Du måste ansöka om tillstånd hos styrelsen för att få hyra ut din lägenhet i andra hand. Du får ansöka för max 1 år därefter får du inkomma med en ny ansökan. Viktigt att du anger skäl till varför du vill hyra ut i andra hand. Blankett för detta finns hos förvaltaren.
Bredband
Föreningen har sen ca ett år ett avtal om Fiber Lan 1000 hos Tele2. När du flyttar in respektive flyttar ut ur en lägenhet kontaktar du Tele2, tel 90 222, och meddelar att du vill ansluta dig till HSB Brf Ostronets gruppavtal om Fiber Lan 1000 respektive avsluta. Du får då en router skickad till dig. Spara kartongen – den använder du vid avflyttning från lägenheten då routern ska skickas tillbaka (det går bra med vilken kartong som helst).
Digital TV Bas
Detsamma gäller även för TV. Föreningen har ett avtal med Tele2 gällande Digital TV Bas. När du flyttar in respektive flyttar ut ur en lägenhet kontaktar du Tele2, tel 90 222, och meddelar att du vill ansluta dig till HSB Brf Ostronets gruppavtal om Digital TV Bas respektive avsluta. Du får då en digitalbox skickad till dig. Spara kartongen – den använder du vid avflyttning från lägenheten då digitalboxen ska skickas tillbaka. Digitalboxen gör att du får några extra kanaler och vissa kanaler i HD (bättre bildkvalitet). Du behöver inte en digitalbox för att se på TV. Du kan koppla en antennkabel från din TV till Tele2-uttaget i vardags-rummet, men TVn måste då vara inställd för digitala sändningar. Observera att TV-kanalerna inte går via fiber utan via den vanliga koaxkabeln i vardagsrummet. Informationsöverförings-avgift om 190 kr/mån för Fiber Lan 1000 och Digital TV Bas ligger separat på alla lägenheters månadsavgifter.
Renovering av lägenheter
Viktigt att du i förväg anmäler till föreningen när du planerar att renovera din lägenhet, så att du får rätt information om vad som gäller om badrumsrenovering, spiskåpor i kök m m. Kontakta förvaltaren enligt nedan.
Golvbrunn i bad- och duschrum
Golvbrunnen är föreningens underhållsansvar. Stammarna inkl golvbrunnarna i fastigheten och lägenheterna är relinade (viktigt att informera hantverkare om vid renovering av golvbrunnar). Byte av golvbrunn i samband med renovering ska anmälas till föreningen för bedömning om brunnen behöver bytas och ev flyttas enligt nuvarande byggregler.
Föreningen bekostar enbart byte till standardbrunn, på befintlig plats eller en flytt av den så att golvbrunnen hamnar 20 cm från respektive vägg. Kostnaden för byte av golvbrunn d v s material och arbete för bilning och borttagning av den gamla, ev bilning av en flytt 20 cm från respektive vägg och montering av en ny golvbrunn ska särfaktureras till föreningen (utan ROT-avdrag). Kontakta förvaltaren för fakturaadress.
Dokumentera renovering av badrum genom foto som visar arbetsgången samt begär intyg från hantverkare om att utförandet har skett enligt branschregler. Vill du flytta golvbrunnen längre än dessa 20 cm från respektive vägg bekostar den boende detta arbete själv.
Kontakta förvaltaren innan arbete påbörjas så du kan få hjälp med kontakt till lämplig vvs-firma för byte av golvbrunn.
Föreningsexpeditionen
Föreningsexpeditionen på Gransikagatan 6 är öppen helgfria tisdagar kl 16-17. Förvaltaren nås på mobiltelefon 070-858 11 93 på måndagar kl 10-12 och onsdagar kl 13-15. Vid ej svar, skicka ett sms. E-post till föreningen är: hsbostronet@gmail.com.
Felanmälan Riksbyggen
Felanmälan använder medlemmarna som tidigare Riksbyggen Dag & Natt; Tel 0771-860 860.
STYRELSEN BRF OSTRONET