Om Föreningen

HSB Bostadsrättsförening Nyckelpigan heter formellt föreningen som äger fastigheterna på Nyckelpigevägen 58 – 192 i Skövde. Här finns 20 byggnader med sammanlagt 72 lägenheter. Fördelningen mellan dessa är:

2 rum och kök – 7st
3 rum och kök – 32st
4 rum och kök – 32st
5 rum och kök – 1st
Garage – 72st

Även husvagnsplats med och utan tak finns i området. Kontakta styrelsen om du är intresserad. Alla lägenheter har kabeltv som ingår i avgiften genom comhem.

En samfällighet ansvarar för vissa gemensamma frågor som rör Brf Nyckelpigan, Brf Stenelid (Stenelidsvägen) och Blåvingens förskola (Skövde kommun). Bland annat har Samfälligheten hand om kvarterslokalen på Stenelidsvägen, biltvätthall, fjärrvärme och asfaltering.

På varje gård finns en lekplats. Den östra renoverades 2010 och den västra renoverades 2016. Det finns också möjlighet till att grilla eller bara slå sig ner i en solstol och prata lite med sina grannar på våra två gemensamhetsplatser som under sommarhalvåret är försedda med stolar och bord.

Under 2018 så byttes alla fönster, altandörrar, balkongdörrar och ytterdörrar i samtliga lägenheter.

Närheten till naturen är uppenbar med skogen strax intill där man kan njuta av svamp- och blåbärsplockning eller ta sig en springtur i elljusspåret som vintertid kan nyttjas med längdskidorna på. Inom bekvämt gångavstånd finns en väl fungerande grundskola, ett flertalet förskolor varav två är alldeles nybyggda, återvinningsstation, fritidsgård samt buss med täta förbindelser till Skövde centrum. I centrala Ryd finns ett Hemköp med ett lokalt postkontor, ATG-ombud, servicebutik, folktandvård, vårdcentral, BVC, Familjecentralen Symfoni, bibliotek samt en Pizzeria. I Ryd återfinns också i nuläget Skövdes enda nattöppna förskola.

Välkommen till Nyckelpigan!