Mer om matavfall

Matavfallssortering i vår bostadsrättsförening.

Varför insamling av matavfall?

Sveriges regering har satt insamling av matavfall som ett nationellt miljömål. Matavfallet från Skövde kommun tas om hand i biogasanläggningen i Falköping.

Vad räknas som matavfall?
Det är viktigt att alla vet vad som skall läggas i matavfallspåsen.
Läs mer om detta under menypunkten ”Sorteringsguide”.
Man kan säga att det är det som blir över och inte kan sparas när man lagat eller ätit mat. Glöm inte att plasten runt gurkan och andra förpackningar ska tas bort.

Var ska vi slänga matavfallspåsarna?
Det finns kärlskåp avsedda för matavfall på två ställen inom vårt område. På den övre parkeringen står de bredvid sopcontainrarna , på den nedre parkeringen kommer både kärlskåpen för matavfall och sopcontainrarna för restavfallet att placeras vid garagegaveln mot Näverstigen.

Var kan man hämta fler papperspåsar för matavfall?
Det finns ett väggskåp vid kärlskåpen där du kan hämta påsar. Du använder din lägenhetsnyckel för att öppna och låsa  väggskåpet.

AÖS (Avfallshantering Östra Skaraborg) ställer krav på hur matavfallssorteringen ska gå till, de kommer att göra kontroller så att reglerna efterföljs.
Det kan vara en så kallad plockanalys där allt matavfall kontrolleras.
Det kan också vara att chauffören påträffar någonting i matavfallspåsarna som inte får finnas där. Då kommer AÖS inte ta med avfallet från det sopkärlet. Det som är felsorterat ska avlägsnas från sopkärlet, därefter hämtas sopkärlet av AÖS och avgift för extra hämtning debiteras vår bostadsrättsförening.
AÖS har ställt upp regler för vad som händer om felaktig matavfallssortering upprepas, det kan i förlängningen leda till att vi får sluta med matavfallssorteringen och i stället ökar sophämtningsavgiften med 520:- per lägenhet och år.

Det är viktigt att vi alla som bor i området känner till vilka regler som gäller för matavfallssorteringen och naturligtvis dessutom ser till att rätta sig efter dessa regler.

Mer information om matavfallssortering finns på Avfallshantering Östra Skaraborgs hemsida avfallskaraborg.se.

Information om matavfallssortering på några andra språk än svenska finns att hämta vid anslagstavlan i kvartershuset, de finns även på AÖS hemsida.