Oktober 2017

Information oktober 2017

ICA Bågen har överklagat tingsrättens dom

ICA Bågen (Power Play Livsmedel AB) har nu överklagat tingsrättens dom i tvisten mellan brf Esplanaden och ICA Bågen. Härnäst kommer nu Hovrätten för Övre Norrland att ta ställning till om ICA Bågen ska få prövningstillstånd. Om ICA får prövningstillstånd fortsätter den juridiska processen, om Hovrätten inte beviljar prövningstillstånd kommer Umeå tingsrätts dom i tvistemålet att vinna laga kraft.

Parallellt med tvistemålet pågår också en annan juridisk process, brf Bågens begäran om bildande av en s k gemensamhetsanläggning i kvarteret Minnet. Lantmäteriet i Umeå kommun beslutade i våras att inrätta en sådan gemensamhetsanläggning, som bland annat skulle ge ICA Bågen rätt till den s k rundkörningen. Brf Esplanaden överklagade och i slutet av september undanröjde Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt Lantmäteriets beslut. Domstolen ansåg att det fanns så stora brister i Lantmäteriets hantering av ärendet, att det inte gick att ta ställning i sakfrågan och Lantmäteriet har nu fått tillbaka ärendet för ny beredning.

I en bilaga till den här månadsinformationen redovisar styrelsen för Esplanaden fakta i de juridiska processerna.

NCC renoverar fasaden mot Rådhusesplanaden

Styrelsen för brf Esplanaden har beslutat att anta NCC:s offert gällande den renovering av fasaden mot Rådhusesplanaden som nu till sist ska bli verklighet. Projektet omfattar bl a nya skyltfönster mot gatan, nya entrédörrar till både 16A och 16B (dörren till 16A kommer då att flyttas ut mot gatan och gallergrinden tas bort), skärmtak över entrén till 16A samt ny och handikappanpassad entré till Ateljé Sandro.

På grund av långa leveranstider när det gäller främst glaspartierna kommer det att dröja till i början av 2018 innan arbetet kommer igång.

Snörasskydd på taket

För att minska risken för att snö ska rasa ned från taket har styrelsen beslutat att det ska sättas upp ytterligare snörasskydd på taken på våra fastigheter. De nya skydden kommer att placeras högre upp på taket än de befintliga, som också kommer att sitta kvar.

Umeå plåtslageri har antagits som entreprenör för projektet, som ska genomföras innan vintern.

Hissarna repareras

Det har visat sig att hissarna i både 16A och 16B behöver repareras. Det rör sig om mindre åtgärder när det gäller glidskor och motvikter och hissarna kommer att vara avstängda under några timmar. Information om när arbetet ska utföras kommer att ges i god tid innan hissarna stängs av.

Nya bostadsrättsinnehavare

Brf Esplanaden har fått nya medlemmar. Det är Olov Anders Nyström och Inga-Lill Kristin Nyström som flyttat in i 16A och som härmed hälsas välkomna till föreningen.

Postlådan är ingen returstation!

På förekommen anledning vill styrelsen påpeka, att det inte är OK att lägga reklamtidningar och annan oönskad post på den plana ytan ovanpå postfacken i entréerna. Det är vars och ens ansvar att lägga sådant där det hör hemma, dvs i returpapperskärlen i sophuset.

Vänliga Hälsningar

Styrelsen för Brf Esplanaden