September 2017

Information september 2017

Förbud mot husdjur och rökning i gästrummet

Efter förslag från en av föreningens medlemmar har styrelsen beslutat att förtydliga att det råder rök- och husdjursförbud i föreningens gästrum i 16A.

Avloppsstammarna i 16B åtgärdas

Nu har turen kommit till lägenheterna i 16B att få de gamla avloppsstammarna åtgärdade genom s k relining. Projektet startar i vecka 38 och beräknas pågå i åtta veckor. Proline Nord AB, som utför arbetet, kommer löpande att hålla berörda medlemmar informerade om hur projektet fortskrider.

Fasaden mot Rådhusesplanaden renoveras

Det rör nu på sig när det gäller renoveringen av fasaden mot Rådhusesplanaden. Umeå kommun har beviljat byggnadslov för projektet och NCC har utsetts till huvudentreprenör. Bland annat omfattar projektet nya skyltfönster mot esplanaden, nya entrédörrar till både 16A och 16B (dörren till 16A kommer då att flyttas ut mot gatan och gallergrinden tas bort) samt ny och handikappanpassad entré till Ateljé Sandro. Styrelsen återkommer med mer information när byggstarten närmar sig.

En renovering av balkongerna mot Rådhusesplanaden är också på gång. Den firma som ska genomföra renoveringen är emellertid upptagen av ett liknande projekt i brf Hede på andra sidan esplanaden. Det projektet har dragit ut på tiden och som det nu ser ut kommer våra balkonger inte att kunna åtgärdas förrän kommande vår.

Ljusare innergård!

Vid sin besiktning av fastigheten härförleden konstaterade styrelsen att det är väl mörkt på innergården. Det kommer därför att sättas upp ytterligare en belysning på den fasad som vetter mot innergården.

Apropå mörker så kunde styrelsen också konstatera, att det saknas lyse i några av lägenhetsförråden. Armaturerna har s k bajonettfattning och föreningen tillhandahåller nya lampor, ska finnas i anslutning till förråden. Den som inte själv har möjlighet att byta lampa kan kontakta vicevärden Nils-Åke Westerlund.

Vänliga Hälsningar

Styrelsen för Brf Esplanaden