April 2019 nr 2

Administrativ avgift vid andrahandsuthyrning

Styrelsen för har beslutat att införa en avgift att tas ut av den som hyr ut sin lägenhet i andra hand. Styrelsen har – i enlighet med praxis inom HSB – bestämt avgiften till 10 procent av prisbasbeloppet, dvs för närvarande 4650 kr. Normalt medges andrahandsuthyrning i maximalt sex månader, vid eventuell förlängning tas en ny avgift ut.

Avgiften motiveras bland annat med ökat administrativt arbete för föreningen i samband med andrahandsuthyrningar.

Balkongprojektet närmar sig

Tidpunkten för renoveringen av balkongerna mot Rådhusesplanaden närmar sig, men är ännu inte fastställd. Troligen påbörjas projektet en bit in i maj, när temperaturerna blivit lämpliga för arbetets genomförande. Mer information kommer längre fram.

Städdag den 8 maj

Samfällighetens traditionella städdag för att snygga till innergården inför sommaren är nu fastställd till den 8 maj. De som deltar i städningen bjuds efter utfört arbete på en grillmiddag i regi av familjen Hansen. Anmälningslistor finns uppsatta i entréerna.

Sortera bort gamla cyklar!

Styrelsen vill inför städdagen också uppmana medlemmarna att gå igenom sina cyklar i alla förråd och att sortera bort sådana som inte är aktuella. Tanken är att de cyklar som inte längre används ska slängas i den container som kommer att finnas på gården i samband med städdagen och att våra cykelförråd i fortsättningen bara ska innehålla cyklar som är i bruk.

Glöm inte årsmötet

Till sist påminner vi om Esplanadens årsmöte, som äger rum den 3 juni kl 18.00 i konferenslokalen i källaren till Blå Aveny. Efter årsmötet bjuder föreningen på gemensam förtäring.

Styrelsen för Brf Esplanaden