September 2019

Lantmäteriet har fattat beslut om innergården

Lantmäteriet har nu fattat sitt beslut i den segslitna frågan om innergården. Lantmäteriets beeslutet innebär att det ska bildas fyra så kallade gemensamhetsanläggningar (GA) – en för värme och vatten, en för grönytorna, en för trafiken och en för sophuset. Brf Esplanaden är tillsammans med Brf Bågen och Brf Minnet delägare i anläggningarna. För att effektivisera driften av anläggningarna har det bildats en samfällighetsförening – Minnets samfällighetsförening – med Esplanadens ordförande Jan-Olov Blom ordförande i den interimistiska styrelsen.

Esplanaden har aviserat att man kommer att överklaga Lantmäteriets beslut beträffande den GA som gäller trafiken på innergården och som en konsekvens av det även GA för grönytorna.. Esplanaden motsätter sig fortsatt att den s k rundkörningen ska permanentas och menar att det finns andra och bättre sätt att ordna transporterna till ICA och de andra butiker och restauranger som idag använder innergården. Överklagandet innebär att frågan om GA för trafiken nu går vidare till Mark- och Miljödomstolen.

När det gäller övriga GA - alltså för värme och vatten och för sophuset – har Esplanaden inga synpunkter. Överklagningstiden går ut den 14 oktober och då får vi veta om någon av de andra bostadsrättföreningarna också kommer att överklaga någon GA.

Balkongprojektet på upploppet

Balkongprojektet är nu inne på upploppet. NT Bygg är nu i färd med arbetena på den sista av de fyra balkongraderna och man beräknar att hinna färdig under kommande vecka, dvs första veckan i oktober. Därefter måste ställningarna rivas, vilket kan ta ytterligare upp till en vecka, men i mitten av oktober ska allting vara klart, om inget oförutsett inträffar.

Styrelsen för Brf Esplanaden