December 2020

Minnets samfällighetsförening bildad

Formaliteterna kring bildandet av Minnets samfällighetsförening, som ska förvalta de nya gemensamhetsanläggningarna (GA) runt innergården, närmar sig nu slutet. Vid ett möte den 21 december bildades formellt föreningen, som nu bara ska formellt registreras innan den kan börja arbeta. De sista formaliteterna beräknas vara avklarade i början av 2021.

Samfällighetsföreningen ska förvalta samtliga de fyra GA som bildats - dvs GA 3 (vatten och värme), GA 4 (grönytorna på innergården), GA 5 (trafik och vägar) samt GA 7 (sophuset). Om någon undrar över GA med siffrorna 1, 2 och 6 så finns dessa inte...

Ordförande i styrelsen för Minnets samfällighetsförening är brf Esplanadens ordförande Jan-Olov Blom och ordinarie ledamöter är John Johansson (brf Bågen) och Peter Ödmark (brf Minnet). Suppleanter är Håkan Ahlman (Bågen), Kennet Hedberg (Esplanaden) och Anna Marja Hagner (Minnet).

Höjda avgifter och hyror 2021

Esplanadens styrelse har beslutat om de månadsavgifter och hyror som ska gälla under 2021. Månadsavgifterna för bostäder höjs med tre procent, vilket innebär 120 kr i höjning vid en månadsavgift på 4000 kr. Höjningen motiveras med ökade driftkostnader och med den ekonomiska osäkerhet som råder på grund av coronapandemin. Hyrorna för garageplatser och förråd höjs med index.

De ”extra” platser som finns i garaget, dvs platser utöver en bil per lägenhet, kommer i första hand att hyras ut till de föreningsmedlemmar som har önskemål om ytterligare en garageplats. Hyran blir då 1000 kr per månad, vilket motsvarar marknadshyror för garageplatser i centrala stan. Om det fortfarande finns garageplatser kvar när föreningens medlemmar fått hyra sina extra platser kommer återstående platser att hyras ut externt.

Nytt avtal om fastighetsskötseln

Esplanaden har skrivit nytt avtal med HSB Norr om s k teknisk service. Avtalet, som är skrivet på ett år, har samma servicenivå som tidigare, men innebär att föreningens kostnader sänks med cirka 20 procent. Avtalet omfattar bl a allmän tillsyn av fastigheterna, snöskottning och sopning framför entréer, mindre reparationer, tillsyn av tak och terrasser samt mottagande av felanmälningar. Det praktiska arbetet ombesörjs av fastighetsskötarna August och Claus.

Utgången mot gården fortsatt stängd

Utgången mot gården från 16A kommer tyvärr att behöva hållas fortsatt stängd under en längre tid. Orsaken är att uttorkningen av det fuktskadade betongvalvet (under den gamla plattgången) kommer att ta längre tid än beräknat, detta främst på grund av den höga luftfuktighet som varit förhärskande de senaste månaderna. Det finns ännu ingen prognos för när arbetet med att återställa plattgången kan vara klart.

Låt tvättmaskinen stå öppen efter användning

Ett tips till den som använder någon av föreningens tvättstugor: låt tvättmaskinens lucka stå öppen när du använt maskinen färdigt! Den gummilist som finns runt maskinens öppning mår bäst av att få andas mellan tvättarna och om luckorna får stå öppna så mycket som möjligt kommer listerna inte att behöva bytas så ofta som annars kan bli fallet.

God Jul och Gott Nytt År!

Till sist vill styrelsen tillönska medlemmarna en God Jul och ett Gott Nytt år, som förhoppningsvis - åtminstone på sikt - kan innebära en återgång till mer normala förhållanden!

Styrelsen för brf Esplanaden