Esplanaden accepterar domen om innergården

Mark- och miljödomstolen meddelade den 13 oktober sin dom gällande innergården i kvarteret Minnet. I domen avvisar domstolen, på alla punkter utom en, brf Esplanadens överklagande av Lantmäteriets beslut från 2019 om inrättande av en s k gemensamhetsanläggning (GA) för vägarna på innergården.

Brf Esplanadens styrelse beslutade vid sitt möte måndagen den 19 oktober 2020 att inte överklaga domen. Det innebär att Lantmäteriets beslut vinner laga kraft den 4 november – under förutsättning att ingen av de andra inblandade parterna överklagar.

I mycket kort sammanfattning innebär Mark- och miljödomstolens dom följande:

*En gemensamhetsanläggning (GA5) inrättas för det på kartan med gult markerade området.

*I den kontroversiella frågan om varutransporterna ges leverantörerna till ICA-butiken rätt att använda vägarna på innergården för s k rundkörning (punkterna 1-2-3-4-8 på kartan). Samfällighetsföreningen har dock rätt att avlysa sträckan 1-2-3-4-5 för tung trafik (fordon över 3,5 ton) under eftermiddagar (kl 1300-1700) samt kvällar och nätter på vardagar. På helgerna har föreningen rätt att helt förbjuda den tunga trafiken. På sträckan 4-5-6 tillåts enbart lätt trafik.

*Vägarna på innergården ska senast fem år efter att domen vunnit laga kraft rustas upp till den tekniska standard som Lantmäteriet preciserat.

*Den punkt på vilken domstolen ändrat Lantmäteriets beslut efter Esplanadens överklagande gäller andelstalen, dvs hur stor del som var och en av delägarna ska ha i GAn. Esplanadens andelstal när det gäller vägarna på innergården minskar till 9 procent när det gäller driften och till 2 procent när det gäller investeringar. Hittills har Esplanaden betalat 27 procent av alla kostnader.

*Esplanaden som ägare till fastigheten Minnet 19, som utgör en stor del av innergården, har rätt till en mindre ersättning för det intrång som bildandet av GA 5 innebär.

---------------

Det är sedan tidigare klart med bildandet av två andra GA, en för vatten och värme och en för sophuset. Till ordförande för dessa båda GA har Esplanadens ordförande Jan-Olov Blom utsetts.

Om Mark- och miljödomstolens dom vinner laga kraft kommer, förutom GAn för vägarna, ytterligare en GA att bildas för att förvalta bland annat grönytorna på innergården (de med grönt markerade ytorna på kartan).

Uthyrningsrummet stängt

Esplanadens uthyrningsrum kommer att hållas stängt under obestämd tid framöver, så länge som reparationerna av plattgången utanför entrén mot gården från 16A pågår. Under stängningen kommer också en mindre fuktskada i uthyrningsrummets badrum att åtgärdas, I dagsläget finns ingen prognos för hur länge avstängningen kommer att vara.

Ta hand om din cykel innan det är försent!

Som tidigare meddelats kommer Minnet, Bågen och Esplanaden i slutet av månaden att genomföra en rensning av obehöriga cyklar på innergården och i cykelförrådet. De cyklar som den 29 oktober kl 16.00 inte försetts med resp förenings klistermärke kommer att omhändertas och forslas bort.

Styrelsen för brf Esplanaden