Mars 2021

Ombyggnation av soprummet i maj

Ombyggnationerna av soprummet kommer att inledas den 3 maj, enligt beslut av samfällighetsföreningens styrelse. Genom ombyggnationen kommer - som framgått av tidigare information - soprummet att delas i två halvor, så att de boende får ena halvan och näringsidkarna den andra. Samfällighetsföreningen kommer att gå ut med mer detaljerad information längre fram.

Samfällighetsföreningen har också tecknat avtal med Kinab (Kärltvätt i Norr AB) om städning av sophuset. Enligt avtalet ska Kinab städa soprummet fyra gånger per år.

Entrédörrarna får lås som tål vinden

Nu ska förhoppningsvis entrédörrarna ut mot esplanaden fungera bättre när det stormar ute. Det visade sig nämligen att de s k slutblecken i entrédörrarna var känsliga för stark vind och att den automatik som sköter öppning och stängning av dörrarna fungerade dåligt (eller inte alls) när vindens tryck blev för hårt. Men nu har nya slutbleck, som klarar vindtrycket bättre, installerats och därmed ska ytterdörrarna i fortsättningen fungera tillfredsställande även när stormen viner.

Återställning av plattgången startar

Uttorkningen av det fuktskadade betongbjälklaget under plattgången från utgången mot gården från 16A är nu klar och en entreprenör kommer så snart som det är praktiskt möjligt att påbörja arbetet med att återställa passagen så att den kan användas igen.

För att minska risken för liknande skador i framtiden vill styrelsen bygga ett enkelt skärmtak över passagen, från husfasaden och ut till där trappen börjar. Ansökan om byggnadslov är inlämnad till Umeå kommun och innan kommunen behandlat ansökan vet vi inte om projektet kan genomföras.

Styrelsen för brf Esplanaden