Oktober 2021

Åtgärdspaket mot ventilationsproblem

Många boende har rapporterat olika problem med ventilationen i lägenheterna och styrelsen har nu beslutat om ett paket av åtgärder för att förbättra situationen.

1. Filtren till de ventiler som sitter ovanför fönstren är i många fall täta av föroreningar från utomhusluften, vilket bromsar tillförseln av frisk luft utifrån. Nya filter till dessa ventiler har delats ut. Det är lägenhetsinnehavarens ansvar att byta ut de gamla smutsiga filtren, men för den som inte själv kan göra det finns möjlighet att få hjälp – kontakta antingen vicevärden Martin Sjöström (070-6008028) eller fastighetsskötaren på HSB Norr (072-7132100).

2. Styrelsen har engagerat en ventilationskonsult som ska gå igenom samtliga ovan nämnda ventiler i alla lägenheter, detta för att kontrollera att alla de hål som är avsedda att finnas till dessa ventiler verkligen är borrade genom väggen. Det har nämligen i några lägenheter visat sig, att ett antal hål inte är genomborrade vilket betyder att tillförseln av frisk luft blir sämre. Det i sin tur medför att det blir kraftigt undertryck i lägenheterna, att känslan av drag eller kallras förstärks samt att köksfläktarna fungerar sämre.

Styrelsen vill nu få en bild av situationen i samtliga lägenheter. Därefter kommer de hål som inte är genomborrade att åtgärdas. Konsulten beräknas påbörja sitt arbete mot slutet av november.

3. Ventilationskonsulten kommer i samband med inspektionen av ventilerna också att kontrollera köksfläktarna, både att de är av rätt slag (s k alliansfläktar) och att de fungerar korrekt. Om det påträffas fläktar som är av fel typ måste dessa bytas ut genom lägenhetsinnehavarens försorg.

4. Åtgärderna i punkt 2 och 3 kommer i framtiden att upprepas vart tredje år.

Förhoppningen är alltså att ventilationen i våra hus med dessa åtgärder ska fungera bättre, men styrelsen kommer också att undersöka om det på marknaden finns nya tekniker med vars hjälp man skulle kunna förbättra ventilationen ytterligare i hus med den typ av ventilation som vi har. Sådana eventuella åtgärder antas innebära både stora kostnader och betydande installationsarbeten och måste därför ses som en fråga för framtiden.

Ny kod till entrédörrarna 1 november

Måndagen den 1 november kommer koden till våra entrédörrar att bytas ut. Detta eftersom den nuvarande koden funnits med under lång tid och det kan misstänkas att den på olika sätt ”läckt ut” och kan finnas ute bland obehöriga. Den nya koden kommer att distribueras till de boende dels i ett kuvert i brevlådan, dels per SMS.

Det kanske också ska påpekas att såväl den röda ”taggen” som den vanliga nyckeln kommer att fungera som tidigare även efter att koden bytts ut. Den som upplever problem med inpasseringen efter kodbytet uppmanas kontakta vicevärden.

Uthyrningsrummet åter tillgängligt

Föreningens uthyrningsrum är nu åter tillgängligt efter att ha renoverats på grund av en vattenskada. Bokningen av rummet kommer som tidigare att göras på ett blad som är uppsatt vid dörren till styrelserummet (i hallen innanför dörren till innergården från 16A). Nyckeln till uthyrningsrummet kommer att finnas i ett nyckelskåp med kodlås som sitter intill bokningsbladet. Koden till nyckelskåpet blir densamma som den nya koden till entrédörrarna.

Det kommer att kosta 200 kr per natt att utnyttja uthyrningsrummet och man får boka maximalt sju nätter i sträck. Det är inte tillåtet att boka både jul- och nyårshelgerna.

Allt detta gäller från den 1 november.

Skärmtak över entrén mot innergården

Styrelsen har beslutat att det ska byggas ett skärmtak över entrén mot gården från 16A. Skärmtaket kommer att gå längs uthyrningsrummets fasad ända ut mot trappen mot innergården (däremot blir det inget tak över själva trappen). Skärmtaket ska enligt uppdraget till entreprenören vara klart innan jul.

Effektivare utnyttjande av cykelförrådet

Styrelsen vill försöka få till stånd ett effektivare utnyttjade av cykelförrådet i passagen mellan innergården och Rådhusesplanaden. Boende som inte använder sina cyklar regelbundet uppmanas därför att förvara dessa cyklar i det förråd som finns i källaren till 16A (dörren till källaren har kodlås med samma kod som övriga dörrar). Den som inte känner till cykelförrådet i källaren till 16A kan kontakta vicevärden.

När det gäller cyklar förtjänar det också att påminnas om att det genom Minnets samfällighetsförenings försorg kommer att genomföras en cykelrensning sista helgen i oktober. Cyklar som saknar respektive bostadsrättsförenings klisterlapp kommer då att samlas ihop för att vid ett senare skede transporteras bort. Vicevärden tillhandahåller klisterlappar.

Besök Esplanadens hemsida!

För dig som inte redan känner till det meddelas att brf Esplanaden har en egen hemsida på internet. Här finns en hel del matnyttig information både om vår egen bostadsrättsförening och om Minnets samfällighetsförening.

Skriv bara in https://www.hsb.se/norr/brf/esplanaden-umea/ i webbläsarens adressfält så kommer du direkt till hemsidan!

Styrelsen för brf Esplanaden