December 2022

Hyran för garageplatser omförhandlas

Som framgick av tidigare information om budgeten för 2023 kommer hyrorna för parkerings-platserna i garaget att höjas. Varje innehavare av en p-plats har ett eget avtal med brf Esplanaden; alla avtal löper på tre år med nio månaders uppsägningstid. Det innebär att varje p-plats måste omförhandlas för sig och att det kommer att ta tre år innan samtliga p-platser fått sina nya avtal och hyror.

De första sex avtalen går ut hösten 2023 och föreningen kommer inom kort att underrätta berörda om att avtalen kommer att sägas upp. Den som själv vill säga upp sin p-plats måste göra det senast nio månader innan avtalet går ut, i annat fall finns möjligheten att tacka nej när det nya avtalet presenteras kommande höst.

Exakt hur mycket hyrorna för garageplatserna kommer att höjas är inte fastställt, men klart är att det kommer att bli en ganska kraftig höjning eftersom brf Esplanaden i framtiden måste betala en mycket högre hyra till Blå aveny för att få disponera garaget, hur mycket är ännu oklart.

Anmäl andrahandsuthyrning till styrelsen

Styrelsen påminner om vikten av att den som vill hyra ut sin lägenhet i andra hand i förväg anmäler detta till styrelsen. Styrelsen har att säga ja eller nej till den planerade andrahandsuthyrningen och behöver ett underlag för att kunna fatta beslut. Föreningen tar vid andrahandsuthyrning också ut en administrativ avgift (10 procent av prisbasbeloppet, dvs just nu 4830 kr). Mer om villkoren för andrahandsuthyrning finns på Esplanadens hemsida www.hsb.se/norr/brf/esplanaden-umea/.

Ny hyresgäst i källaren till 16A

Föreningen fått en ny hyresgäst till den stora källarlokalen i 16A, under Kasam (tidigare Sandro). Hyresgästen är en förening med företrädesvis ungdomar som medlemmar. Föreningen heter Warpfuel Gas Station och sysslar med brädspel och tillverkning av pjäser för brädspel. Verksamheten bedrivs företrädesvis kvällar och helger. Warpfuel Gas Station tillträder lokalerna 1 mars 2023 och kontraktet gäller tills vidare, med tre månaders uppsägningstid.

Lucia-fika den 12 december

Glöm inte att anmäla dig till Lucia-fikat, som äger rum måndagen den 12 december kl 1800 i ABF:s lokaler i 16B! Anmälningslistorna, som finns vid hissarna, tas ned den 11 december.

Ny medlem

Marcus Nilsson har köpt Vera Oscarssons lägenhet i 16A och hälsas härmed välkommen till föreningen. Tillträdet sker i månadsskiftet januari/februari 2023.

Förslag för innergården presenteras i januari

Projektgruppen för omgestaltningen av innergården har nu av samfällighetsföreningens styrelse fått ett datum för presentation av sitt förslag. Gruppen ska presentera sitt förslag för styrelsen den 18 januari och därefter kommer förslaget att processas i samfällighetsstyrelsen och de respektive bostadsrättsföreningarna runt innergården.

Enligt den preliminära tidsplanen för innergårdsprojektet ska arbetena påbörjas hösten 2023 och då gäller det i första hand grävning för vägarna och för omdräneringen av fastigheterna. Helt klara ska såväl vägarna som de gröna ytorna vara 2024.

Styrelsen för brf Esplanaden