November 2022

Markant höjning av avgifterna 2023

Det blir, som tidigare aviserats, en markant höjning av bostadsrättsavgifterna nästa år. Det blev klart när styrelsen beslutade om 2023 års budget. Avgifterna höjs med tio procent, detta till följd av bland annat högre räntor och höjda taxor för vatten, värme och elektricitet.

Räntorna är som bekant på väg uppåt, både i Sverige och runt om i världen, och det drabbar även brf Esplanaden. Föreningen har tre lån med rörlig ränta och de påverkas direkt av den stigande räntenivån. Exakt hur mycket dessa lån kommer att fördyras under 2023 är inte klart – det beror förstås på hur mycket räntorna ute i samhället kommer att stiga, men budgeten räknar med att föreningens lån kommer att bli minst 100 000 kr dyrare nästa år, jämfört med i år. Föreningen har även två lån med en (låg) fast ränta och dessa kommer inte att beröras ännu på ett par år.

När det gäller värme, vatten och elektricitet har leverantörerna Vakin och Umeå energi aviserat taxehöjningar. Exakt hur höga dessa kommer att bli är ännu inte känt, men budgeten räknar med 5-6 procent vilket skulle kunna betyda en kostnadsökning på kanske 70-80000 kr jämfört med i år.

Enbart dessa kostnadsökningar uppgår alltså till sammanlagt närmare 200 000 kr och därtill kommer den allmänt stigande prisnivån. Kostnaden för att anlita hantverkare kommer att öka liksom att alla inköp som föreningen behöver göra blir dyrare.

För att klara kostnadsökningarna behöver budgeten tillföras mer intäkter och den största intäktsposten är bostadsrättsinnehavarnas avgifter. På ett år uppgår dessa avgifter till något över 2 000 000 kr, vilket innebär att varje procents höjning ger drygt  20 000 kr. Tio procents höjning tillför alltså budgeten i storleksordningen 200 000 kr.

Även hyran för de lokaler som föreningen hyr ut kommer att höjas, men här är höjningen reglerad i avtal och bygger på hur index utvecklas i samhället. Likaså kommer hyran för uthyrda förråd (alltså utöver de vanliga lägenhetsförråden) och externt uthyrda p-platser att höjas. Hyran av p-platserna i garaget regleras i de avtal som finns mellan p-platsernas resp innehavare och föreningen.

Styrelsen kommer också att försöka öka intäkterna genom ökad uthyrning av tillgängliga lokaler. Ett avtal är redan träffat gällande gästrummet och andra ska förhoppningsvis kunna träffas längre fram.

Gästrummet hyrs ut till Norrlandsoperan

Eftersom gästrummet haft mycket låg beläggning under året har styrelsen sökt efter en hyresgäst som är beredd att teckna ett mer långsiktigt avtal. En sådan hyresgäst är nu hittad, nämligen Norrlandsoperan. Operan har behov av ett stort antal tillfälliga bostäder för sina gästartister och har bedömt att Esplanadens gästrum skulle passa väl för ändamålet. Avtalet med Norrlandsoperan gäller från kommande årsskifte och tills vidare. Innan rummet ställs till Norrlandsoperans förfogande kommer några enklare förbättringsåtgärder att genomföras, bland annat förbättring av ventilationen.

Styrelsen för brf Esplanaden