Oktober 2022

Brf Esplanadens ekonomi i oroliga tider

Stigande energipriser, höjda räntor och rekordhög inflation – orosmolnen är många för tillfället. Alla kommer att drabbas av den ekonomiska oron och det gäller självklart även brf Esplanaden. För att få ihop en budget där intäkter och utgifter balanserar varandra har styrelsen därför, inför beslutet om 2023 års budget, påbörjat en diskussion om vilka kostnader som det är möjligt att påverka och om vilka möjligheter det finns att öka intäkterna.

När det gäller utgiftssidan är värme och annan energi den enskilt största kostnaden. Styrelsen har därför tillsatt en arbetsgrupp med uppgift att inventera idéer till hur man kan spara energi. Arbetsgruppen konstaterar att det inte är möjligt att göra några stora och snabba ”klipp” när det gäller energiförbrukningen. Tilläggsisolering av fastigheten och/eller värmeåtervinning skulle visserligen kunna minska energiförbrukningen avsevärt, men båda dessa åtgärder kräver omfattande investeringar och tar dessutom lång tid att genomföra.

Den åtgärd som snabbt skulle kunna medföra en rejäl besparing är sänkning av inomhustemperaturen. En tumregel säger att en grads sänkning av temperaturen medför en minskning av energiförbrukningen med fem procent. Kanske skulle det vara möjligt att sänka temperaturen någon grad under vintermånaderna - utan att det skulle få alltför negativa konsekvenser för komforten? Ett problem är att Esplanaden inte äger frågan själv, eftersom vårt värmesystem hänger ihop med grannföreningarnas. Frågan om en sänkning av temperaturen måste därför diskuteras i styrelsen för Minnets samfällighetsförening.

Arbetsgruppen har vidare föreslagit ett antal mindre åtgärder, som skulle kunna genomföras utan större kostnader. Exempel är sänkning av temperaturen i allmänna utrymmen (t ex trapphus och källarlokaler), bortkoppling av den automatik som öppnar och stänger entrédörrarna (och som släpper in stora mängder kall luft på vintern) och kanske även en minskning av ventilationen under den kalla perioden. Den sistnämnda åtgärden skulle förutom minskad energiförbrukning också innebära förbättrad komfort inomhus, eftersom kalldraget från ventilationsdonen minskar. Möjligheterna att minska ventilationen begränsas dock av att luftomsättningen måste vara tillräckligt hög för att inomhusluften inte ska bli ohälsosam.

Sänkningen av temperaturen i allmänna utrymmen kommer att genomföras snarast möjligt, medan mer komplicerade åtgärder kommer att utredas ytterligare innan beslut fattas.

Beträffande övriga kostnadsposter i budgeten vill styrelsen banta där det är möjligt. Ett sådant exempel är den gemensamma middag som brukar avätas i samband med årsmötet.

När det gäller intäkterna är förstås de boendes avgifter den största posten och allt tyder på att det är oundvikligt med en markant avgiftshöjning för 2023 – hur stor är däremot inte klart. Styrelsen kommer vidare att se över möjligheterna att höja hyran för p-platserna i garaget, liksom för de p-platser som finns utomhus. Ett annat uppslag för att öka intäkterna är att undersöka möjligheten att hyra ut dåligt utnyttjade smålokaler.

Alla kan bidra

Styrelsen ser alltså över möjligheterna att minska energianvändningen, både på kort och lång sikt. Men en del av ansvaret för den totala förbrukningen faller också på medlemmarna, som kan bidra genom att förändra sitt beteende. Det största bidraget kan var och en göra genom att själv sänka temperaturen i sin lägenhet. Ett annat betydelsefullt bidrag kan vara att minska användningen av varmvatten genom att t ex duscha kortare tid och att inte onödigtvis låta varmvattenkranen stå öppen.

Däremot är det INTE att rekommendera att stänga ventilationsdonen (de som sitter ovanför fönstren) eftersom det kommer att medföra störningar i hur hela ventilationssystemet i huset fungerar.

Om andrahandsuthyrning

Vi påminner om att all uthyrning i andra hand kräver styrelsens medgivande. Önskemål om andrahandsuthyrning ska i förväg lämnas in till styrelsen som beslutar om den ska tillåtas. Föreningen tar ut en avgift för hantering av andrahandsuthyrning; avgiften är 10 procent av basbeloppet, för närvarande 4860 kr.

Mer information om andrahandsuthyrning finns på Esplanadens hemsida: https://www.hsb.se/norr/brf/esplanaden-umea/boendeinformation/andrahandsuthyrning/.

Kasam förlänger

Kasam, vår hyresgäst i f d Sandro-lokalen, har förlängt kontraktet med ytterligare ett halvår, dvs fram till månadsskiftet juni/juli nästa år. Vad som sker därefter är ännu oklart.

Garagestädning på gång

Höststädningen av garaget kommer att genomföras senare i oktober. Mer information kommer när datum är bestämt.

Styrelsen