Februari 2024

Styrelsens förslag till extrastämman om garaget

Styrelsen för brf Esplanaden rekommenderar extrastämman den13 februari att fatta beslut om att betala in lösensumman för garaget till Blå aveny och att därmed acceptera att gå in i de båda gemensamhetsanläggningar (GA) som inrättats. Detta sedan det visat sig omöjligt att på ett juriEn bild som visar byggnad, utomhus, himmel, betong

Automatiskt genererad beskrivningdiskt säkert sätt komma fram till den hyreslösning som årsstämman i fjol gav styrelsen mandat att förhandla fram.

Det är risken för att föreningen ska ställas inför ett skadestånd i miljonklassen som gör att styrelsen nu finner att vägen till ett hyresavtal är stängd. En förutsättning för ett hyresavtal var att de båda GA som inrättats för garaget skulle upplösas och förhoppningen var att en sådan upplösning skulle kunna ske utan risk för Esplanaden, t ex genom någon form av avtal mellan Blå aveny och den tredje parten i garagefrågan Gula villan. Nu står det emellertid klart att Blå aveny inte kommer att träffa något avtal med Gula villan och risken är då att Esplanaden skulle riskera skadestånd om föreningen genom att inte betala lösensumman till Blå aveny orsakade att gemensamhetsanläggningarna upplöstes.

Styrelsen rekommenderar därför extrastämman att byta spår i garagefrågan och att besluta att föreningen ska betala in lösensumman till Blåa aveny och att därmed fullt ut acceptera GA-beslutet.

Hudnu lämnar sin lokal

Hudnu, som sedan 2011 hyrt en av Esplanadens lokaler mot Rådhusesplanaden, har sagt upp sitt hyreskontrakt och flyttar ut vid månadsskiftet februari/mars. Arbetet med att hitta en ny hyresgäst har inletts.

Behöver du ett förråd eller en garageplats?

Just finns ett förråd tillgängligt i källaren till 16A samt en ledig p-plats i garaget. Om du är intresserad av det ena eller det andra kontakta vicevärden Martin Sjöström, telefon 070-6008028.

Styrelsen för brf Esplanaden