Januari 2024

Extrastämma 13 februari om garaget

Tidpunkten när brf Esplanaden måste ta definitiv ställning i frågan om garaget närmar sig och styrelsen har därför beslutat att kalla medlemmarna till en extrastämma den 13 februari kl 1800 i konferensrummet Björken, Blå aveny.

Vid fjolårets ordinarie årsstämma fick styrelsen i uppdrag att fortsätta ansträngningarna att åstadkomma en lösning där föreningen även i fortsättningen får hyra garageplatser av Blå aveny, detta i stället för att gå in i de gemensamhetsanläggningar (GA) som bildats för garaget. Diskussionerna med Blå aveny om en sådan lösning har dock dragit ut på tiden och då det i dagsläget ser tveksamt ut om det fortfarande är möjligt att komma fram till ett hyresavtal finner styrelsen att en extrastämma måste inkallas för att ta ställning till hur föreningen ska agera framöver.

Fördelarna med en hyreslösning skulle framför allt vara att föreningen slipper ta ansvar för garaget och att det – åtminstone på kort och medellång sikt – med den lösningen skulle kunna bli billigare för medlemmarna att hyra p-platser i garaget. Tyvärr ser det alltså i dagsläget inte möjligt ut att komma fram den vägen.

Fördelen med gemensamhetsanläggningarna skulle vara att föreningen då blir delägare i garaget och därmed får inflytande över vad som händer med byggnaden. Men styrelsen har hittills menat att nackdelarna överväger – inte minst kommer renovering och drift av garaget att kräva ett omfattande engagemang från föreningens sida, såväl arbetsmässigt som ekonomiskt. Vad gemensamhetsanlägg-ningarna skulle betyda för garagehyrorna är svårt att bedöma eftersom ingen riktigt vet i vilket skick byggnaden befinner sig och vad det alltså kan kosta att rusta upp den, men att det handlar om flera miljoner är sannolikt.

Styrelsen kommer inför extrastämman att fatta beslut om vilket alternativ man rekommenderar.

Den formella kallelsen distribueras separat, i form av anslag vid hissarna.

Hudnu lämnar sin lokal

Hudnu, som sedan 2011 hyrt en av Esplanadens lokaler mot Rådhusesplanaden, har sagt upp sitt hyreskontrakt och flyttar ut vid månadsskiftet februari/mars. Arbetet med att hitta en ny hyresgäst har inletts.

Behöver du ett förråd eller en garageplats?

Just finns ett förråd tillgängligt i källaren till 16A samt en ledig p-plats i garaget. Om du är intresserad av det ena eller det andra kontakta vicevärden Martin Sjöström, telefon 070-6008028.

Styrelsen för brf Esplanaden