Information september 2021

Finjusteringar på gång i sophuset

De första månaderna med nyordningen i sophuset har nu utvärderats och styrelsen har konstaterat att det behöver göras en del finjusteringar för att sophanteringen ska fungera så väl som möjligt.

Sålunda kommer kärlen för batterier, glödlampor mm som finns inne i huset, till höger om entrén, att tas bort och ersättas med andra kärl som placeras på utsidan av sophuset. Den yta som då blir ledig inne i huset kommer att användas för att rymma ytterligare kärl, i första hand för plastförpackningar.

Vidare kommer en bättre ramp att installeras för att förenkla passagen in i sophuset för den som t ex går med rollator. Dessutom kommer möjligheten att öppna dörrlåset med kod att tas bort och det kommer då enbart att bli möjligt att öppna låset med ”tagg”.

Styrelsen vill också påminna om att sophuset bara är avsett för de avfallstyper som det finns kärl för i huset, dvs tidningspapper, förpackningar av papper/kartong, plast, glas och metall samt matavfall (”bruna påsen”) och ”hushållssopor” (restavfall). Annat avfall (dvs grovsopor i form av möbler, elektronik, rivningsmaterial etc etc) hänvisas till någon av Umeås återvinningscentraler eller till de containrar som samfälligheten ställer ut vår och höst.

När grovsopor dumpas i sophuset tvingas samfällighetsföreningen beställa särskild bortforsling till en återvinningsstation, vilket kostar 1500 kr per gång. Under 2020 uppgick dessa extrakostnader till cirka 25000 kr.

Containrar för grovsopor

Containrar för grovsopor kommer att ställas ut sista veckan i september. En container placeras vid brf Minnet och en container vid brf Esplanaden.

Cykelrensning senare i höst

En cykelrensning kommer att genomföras sista veckan i oktober. Cyklar som då inte är märkta med resp bostadsrättsförenings klisterlapp kommer att omhändertas och forslas bort.

Styrelsen för Minnets samfällighetsförening