Historia

BRF Forskarvägen bildades i september 2016 för att ta över de två fastigheterna Porsön 1:228 och 1:229. Husen är byggda 1975 och har varit hyreslägenheter ägda av Lulebo och Fastighestbolaget Igeln innan de togs över av BRF Forskarvägen. Under tiden Igeln ägde fastigheterna byttes fasaderna och husen målades om, och nytt plåttak lades ovanpå det gamla taket. Lulebo renoverade våtrummen i mitten på 1990-talet, och ungefär då gjordes också en översyn/renovering av lekplatserna.

På de två fastigheterna finns 10 bostadshus med totalt 126 lägenheter fördelade enligt detta:

• 26 lägenheter med ett rum och kokvrå
  • 12 lägenheter med två rum och kokvrå
  • 18 lägenheter med två rum och kök
  • 38 lägenheter med tre rum och kök
  • 16 lägenheter med fyra rum och kök
  • 16 lägenheter med fem rum och kök

I föreningen finns också fem tvättstugor och en bastu.

Namnet kommer förstås från gatuadressen, och kvarteret döptes till Forskaren när stadsplanen beslutades. Strax bredvid BRF Forskarvägen finns ett bagarhus som kommunen underhåller. Bagarhuset är en påminnelse om ett torp som fanns innan bostadsområdet byggdes.