Begränsa och anmäl skadan
Det första en bostadsrättshavare bör göra när denne upptäcker en vattenskada i sin lägenhet är att försöka begränsa skadans omfattning i så stor utsträckning som möjligt. Om vattenskadan till exempel beror på att en vattenledning läcker kan bostadsrättshavaren exempelvis stänga av vattnet. Vidare ska bostadsrättshavaren omgående kontakta bostadsrättsföreningens styrelse. Bostadsrättsföreningen har nämligen ett initialt ansvar för att hantera vattenskadan. Det är även viktigt att både bostadsrättshavaren och bostadsrättsföreningen anmäler skadan till sina försäkringsbolag. När brf har gemensam bostadsrättstilläggsföräkring. anmäler brf skadan till brf försäkring.
Undersökning, utrivning och uttorkning (de tre U):
Om en vattenskada har inträffat eller misstanke om vattenskada finns ansvarar bostadsrättsföreningen för tre U: undersökning, utrivning och uttorkning.
I detta skede är det även viktigt fastställa vad det är för typ av vattenskada och därmed vem som har reparationsansvaret. När det gäller bostadsrättshavarens underhållsansvar för skador i lägenheten säger huvudregeln i 7 kap 12 § Bostadsrättslagen att medlemmen på egen bekostnad ska hålla lägenheten i gott skick.
I praktiken betyder detta att nästan alla reparationer som behöver göras inne i lägenheten faller på medlemmen själv.
Huvudregeln är att den som enligt lag och stadgar har underhålls- och reparationsansvaret för viss egendom också har huvudansvaret för att reparera egendomen om en skada inträffar. Och i detta ansvar ingår att betala för de reparationsåtgärder som genomförs. Detta gäller oavsett hur skadan har uppkommit.