Boenderegistren i portarna på Gröna huset, går inte att läsa när man står utanför portarna, de är ju alltid låsta. Går det att göra en annan placering, så man alltid kan läsa dem?
Vi ska undersöka för att se om avi kan hitta en annan/ny lösning.
Fråga om hur informationsflödet på hemsidan uppfattas?
Inga större funderingar i gröna huset, någon nämnde nått om styrelseinformationen? Vi tar med frågan till styrelsen!
Fråga om alla cyklar i cykelställen.
För att inte hindra snöröjningen, och för att rädda era cyklar, vore det bra om ni kunde flytta in cykelställen. Gäller framsidan.
Fråga om inglasning av balkongera på gröna huset.
I nuvarande utförande kommer vi inte att glasa in balkongerna. Konstruktionen är helt enkelt för klen. Någon individuell inglasning är heller inte tillåten i gröna huset, dessutom kräver kommunen byggnadslov. Inglasning kräver ombyggnad av hela balkongpartiet, sannolikt någon form av balkongkassett motsvarande de som finns längre upp på V. Varvsgatan.
Det lär finnas en rönn på framsidan av Gröna huset som är död, eller i dåligt skick.
Frågan skickas vidare till fastighetssidan. Om rönnen är rutten och i dåligt skick, skall den rimligen tas bort!
Det är en yngre generation som bor i Gröna huset. Ordentliga askkoppar önskas intill portarna på framsidan.
Vi tar med frågan och undersöker!
Man upplever städningen som väldigt undermålig, det kan finnas skräp och fimpar kvar trots att det enligt städlogg skulle vara städat.
Viktig fråga, vi har framfört synpunkterna både vad gäller städning och en del andra sysslor som inte fungerat tillfredställande. För närvarande tittar vi på hela den tekniska förvaltningen. Utan att gå händelserna i förväg, kan vi väl säga at vi är inte riktigt nöjda med utfallet! Återkommer i frågan efter årsskiftet.
Byte av lampor fungerar dåligt i Gröna huset.
Se föregående fråga! Det är inte bara i gröna huset, samma problem finns i övriga fastigheter.
Man efterlyser en trappstege i Gröna huset.
Nu finns en trappstege i grovtvättstugan, den kan man låna när man så behöver. Glöm inte att ställa tillbaks den!
Motion om möjlighet för medlemmar att ”odla” inom fastigheten. (samma fråga ställdes på samtliga möten).
Eftersom styrelsen har ett ansvar att omhänderta bifallna motioner från stämman, togs frågan upp på samtliga medlemsmöten. I gröna huset fanns någon enstaka som var intresserad, i övriga fastigheter (röda) fanns inget intresse alls, för odling inom fastigheten. Utifrån det svala intresset för den frågan, lägger vi ärendet till handlingarna så länge.
Snöspade och sopkvast ska anskaffas till samtliga entréer i gröna och röda.
Vi tänkte att ni boende kunde hjälpa föreningen med att skotta/sopa runt och framför portarna, främst då under helgerna eftersom vi då inte har någon jourpersonal för snöskottning/sopning. När vi anskaffat sop/spade, är det bra om dessa förvaras i barnvagnsrummen.
Toaletterna i gröna husets lägenheter saknar värmeelement.
Här har vi kanske ett bekymmer. Men huset är byggt på detta vis. Hur löser man det på ett enkelt sätt? Det allra enklaste är kanske att låta dörren vara öppen när man kan. En annan lösning kan vara att ställa in ett löst element, men här ska då påminnas om att det handlar om ett våtutrymme. Vicevärden undersöker, vi återkommer i frågan.
Fråga om hur informationsflödet på hemsidan uppfattas?
Mer information på hemsidan! Långt mellan gångerna! Styrelseinfo? Vi tar med frågan!
Hemtjänstens nyttjande av tvättstugorna.
Om hemtjänsten tvättar åt någon boende, skall de boka in sig med den boendes inloggningsuppgifter och tvätta på den bokade tiden. Viktigt att de tvättat färdigt när tiden är ute, och att all tvätt då är borttagen.
Fråga om QT-bokningssystem. Efter hur lång tid förfaller bokad tid som inte är aktiverad med tagg?
Bokad men ej aktiverad tid, förfaller efter 30 minuter, och passet/tiden kan därefter bokas av annan.
Fråga om bokningstider för uthyrningsrummen.
Man får boka max två månader framåt i tid. Man ska inte kunna sätta i system att boka upp rummen halvår i förväg.
Frågor om farthindren i garaget. Någon tycker att hindren är för höga/tvära.
Anledningen till hindrens tillkomst är att man kört alldeles för fort i garaget. Och tyvärr förekommer det än idag, det finns till och med någon som blivit omkörd inne i garaget!! Håller man nere farten vid passage av hindren, är det i allmänhet inga problem. Den som har extremt låg bil, kan köra ut via garagedelen under gröna huset. Men håll nere farten, barn gör oväntade saker!
Hållaren till taggläsaren på stolpen utanför garaget är för kort, många ha svårt att nå. Kan den förlängas?
Vi ska undersöka stolpen!
Fråga om de extra mattorna innanför entrédörrarna eller utökad städning? Kostnaden är 30 000 kr per år för alla mattorna. Mattorna behålls innanför garagedörrarna!
I 4 och 6: an, kunde man tänka sig att vara utan mattor innanför entréerna. I övrigt var man positiv till mattorna. Jo visst, vi sparar en del pengar med färre mattor, men å andra sidan måste städningen utökas. Exakt studie på de olika kostnaderna är inte gjorda. Vid senaste styrelsemötet beslutades att mattorna blir kvar. Räddningstjänsten har heller inga synpunkter på entrémattorna, bättre en matta där än mattor framför alla lägenhetsdörrar, som vid utrymning skulle kunna hamna i trapporna!
Motion om möjlighet för ”odling” inom fastigheten.
Se svar under avsnittet från Gröna huset.
Efter påminnelse om sopsortering samt att man själv skall köra bort sina egna grovsopor, kom en del frågor om sophanteringen.
På hemsidan under boendeinformation finns information om sophanteringen, dessutom finns anslag i soprummen. Tänk på att överfyllda kärl extradebiteras, likaså för skrymande grovsopor. Om extradebitering blir vanligare, får vi överväga att lägga den kostnaden på månadsavgiften respektive hyran.
Klagomål på dålig lukt i källarförråd, 4, 22 och i garaget.
Vi skall titta igenom dessa utrymmen. I garaget kan det ibland lukta illa från pumpgropen (där allt avlopp samlas, för utpumpning i kommunala systemet), någon annan lukt har vi inte känt. Pumpgropen ligger i hörnet utanför vaktmästeriet.
Fråga om hur informationsflödet på hemsidan uppfattas?
Enligt tidigare, d.v.s. man saknar både styrelseinfo och nyhetsinformation. Vi tar med frågan!
Fråga om att tvättpulver ofta finns kvar i tvättmaskinernas fack för tvättmedel
Här måste man själv hjälpa till med en diskborste eller liknande, för att få ner allt tvättmedel i maskinen.
Bastuvärdar i föreningen.
Olavi Koskela och Lars-Göran Laurud är våra bastuvärdar. De kan svara på frågor, samt hjälpa till om krångel uppstår med bastuaggregatet eller inpassering. Men man bör ju tänka sig för om bastun krånglar sent en kväll, och särskilt fredag/lördag kväll. Då kan man ringa dagen efter. Inom styrelsen är vi mycket tacksamma för att Olavi och L-G har tagit på sig uppgiften!
Fråga om vem som sköter flaggan på flaggdagarna?
Rolf Malmros i 6 C och L-G Laurud i 4 B har tagit på sig uppgiften, Det är vi glada för! För er som inte noterat, sitter det nya vimplar i flaggstängerna.
Fråga om entreprenören som genomför OVK (Obligatorisk Ventilations Kontroll) är certifierad eller inte?
Han är certifierad!
Fråga om mattornas (mattorna innanför entréerna) vara eller inte vara tas upp på kommande styrelsemöte (14 december).
Beslutet blev att samtliga mattor blir kvar.
Motion om möjlighet för ”odling” inom fastigheten.
Se svar under avsnittet från Gröna huset.
Flera boende har sprickor i sina nya fönster i balkongpartierna.
Några har ringt HSB/NCC, men får inga besked. Garantin gäller enligt uppgift till 2020-03-12. Projektledare för fönsterbytena var HSB: s Peter Löwdin. HSB har skickat frågan vidare till NCC. Om oklarheter fortfarande råder, föreslår vi att ni kontaktar Peter Löwdin HSB Norr.
Fråga om varför man kan låsa upp tvättstugedörren med sin lägenhetsnyckel? Varför är det så?
Nuvarande system fungerar periodvis på ett icke tillfredställande sätt. Just nu är det så att man kan öppna tvättstugedörren med sin lägenhetsnyckel, vilket naturligtvis inte är bra. Den direkta orsaken var att man under fjolåret ville lösa ett akut problem, som orsakade kostsamma jourutryckningar under en tid när systemet krånglade som mest. Tyvärr finns problemen periodvis fortfarande kvar. Därför har vi nyligen påbörjat studier av ett helt nytt inpasseringssystem.
Boka Er tvättid som vanligt, logga in med taggen som vanligt (när systemet är intakt), annars förfaller bokad tvättid efter 30 minuter, och någon annan kan boka tiden.
Det var allt för denna gång!
God Jul & Gott Nytt ÅR!
Lars Hallberg, ordförande