Om Föreningen

Brf Varvet-Hägern är en HSB-förening som ombildades 2013 och finns i stadsdelen Oskars Varv i utkanten av Centrala Luleå.

Föreningen är Luleås största bostadsrättsförening med adress Residensgatan 4 och 6 samt Västra Varvsgatan 20, 22 och 24 i Luleå. Husen är mycket vackert belägna direkt mot vattnet i Luleås södra hamn.
Området ligger relativt centralt vilket gör att det tar 5 minuter med cykel och 10 minuter att gå in till centrum. I närheten finns en strandpromenad med möjlighet till rekreation och motion, samt på vintern kommer man lätt ner till Luleås populära isvägar som kommunen underhåller.

Angränsande till området:

• Coop närbutik vid ena gaveln av det gröna huset.
  • O'Learys
  • Hägerns förskola

Föreningen har en mycket god ekonomi. Förbättringar och förnyelsearbete pågår där du som boende har inflytande och möjlighet att påverka och delta.

Alla lägenheter har tillgång till kabel-tv, Telias bredband och IP-telefoni.

Möjlighet att boka bastu, två biltvätthallar, två övernattningsrum, övernattningslägenhet, hobbylokal, föreningslokal, är några av det som finns tillgängligt och bokas via vårt elektroniska bokningssystem.

Föreningen har ett eget fint bibliotek där du som medlem både kan låna och lämna böcker.

Föreningen består av fyra 7-våningshus (röda husen) och ett 4-våningshus (gröna huset) med totalt 482 lägenheter fördelade på:

1 r o k - 15 st
2 r o k - 206 st
3 r o k - 197 st
4 r o k - 57 st
6 r o k - 7 st

Byggår röda husen 1973.
Ombyggnadsår från kontor gröna huset 2006.

Föreningen har drygt 300 bilplatser och några MC-platser i varmgarage i källaren samt ca 50 motorvärmarplatser.

Gjorda renoveringar:
2014 - Byte undercentral för värme och varmvatten
2014 - Garagebelysning
2014 - Underhåll pumpgrop
2014-2015 - Fönsterbyte röda husen
2015 - Renovering cyckelförråd
2015 - Dränering södra gavlar (6:an & 24:an)
2016 - Fönsterbyte Gröna huset
2018-2019 - Byte av hissar i samtliga hus
2020 - Byte portar och ytterdörrar

Planer

• Ny sophanterig