Hej alla medlemmar,
Stort tack till er alla som kom till öppningen av återbruksrummet den 29 september! Många lämnade glada hejarop och några lyckades fynda! Fram till dess att passagesystemet är färdigt kommer vi att hålla återbruksrummet öppet under några specifika dagar och tider. Tiderna finns anslagna på dörren till återbruksrummet samt på föreningens webbsida: Öppet i återbruksrummet (hsb.se)
Det går snabbt framåt med det nya passagesystemet vilket innebär att det är dags för alla att hämta ut sina nya taggar. Alla lägenheter kommer att få 3 taggar som standard, dessa tillhör lägenheten och ska lämnas över vid en eventuell överlåtelse. Om man behöver köpa ut fler taggar eller tappar bort sina taggar ska man kontakta HSB kund- och medlemsservice. Taggarna ska kvitteras ut genom att ni kommer till brf-kontoret, legitimerar er och skriver under en kvittens. Om ni är flera som står på lägenheten räcker det med att en av er skriver under kvittensen. Detta går att göra på brf-kontoret i hus B på måndag den 7 oktober klockan 18.00 till 21.00, söndag 13 oktober klockan 15.00 till 18.00 samt måndag 21 oktober 18.00 till 21.00. De nya taggarna kommer att börja fungera så snart de nya taggläsarna är installerade och installationen är planerad att genomföras om ett par veckor. Det är viktigt att ni har med er nyckel, den gamla taggen och den nya taggen under denna period så att ni kommer in överallt eftersom det inte går att installera exakt alla taggläsare under samma dag.
När passagesystemet installeras kommer även bokningstavlan och bokningssystemet att bytas ut. Det nya bokningssystemet kommer från Electrolux och utifrån de testprodukter som styrelsen fått se och testa är det nya bokningssystemet mer driftsäkert och enklare att hantera både som administratör och som boende som ska använda det. Man kommer att använda sin tagg för att logga in på bokningstavlan precis som tidigare. Det kommer även att finnas möjlighet att göra bokningar via Electrolux app Professional Vision Mobile (finns till både Android och IOS). Alla inloggningsuppgifter kommer att stå på kvittensen för taggarna. Från början kommer bastun, övernattningsrummet, grovtvättstugan samt mötesrummet i hus B att läggas upp som bokningsbara ytor men styrelsen arbetar på en lösning så att man även ska kunna boka slagborren och andra verktyg i systemet och kunna hämta ut dem utan att boka tid med någon i styrelsen. Det nya bokningssystemet innebär även att vi kommer att kunna ta betalt för bokningarna så att man får det på sin avi från HSB.
Alla avtal för samtliga parkeringsplatser kommer att sägas upp med anledning av att styrelsen beslutat om att ändra avtalsvillkoren för parkeringsavtalen. Vänligen notera att alla kommer att erbjudas ett nytt avtal för samma parkeringsplats(er) som man har i dagsläget. De nya avtalen gäller från och med 1 juli 2025 och självklart med förutsättningen att man uppfyller och accepterar de nya avtalsvillkoren som i korthet innebär tydligare information om i vilka fall avtalet förverkas, tydligare villkor för förvaring av avställda bilar samt att uppsägningstiden minskar till 1 månad för samtliga parkeringsplatser. Styrelsen har även beslutat att förenkla regelverket kring vilka kombinationer av platser och man kommer nu att kunna ha maximalt 3 parkeringsplatser oavsett typ av plats. Vi hoppas att detta ger ett mer flexibelt parkeringssystem där man inte behöver boka upp en plats som inte används regelbundet. De nya avtalen innebär även att hyran för parkeringsplatserna kommer att höjas, dels för att ta höjd för kommande reparationer, dels för att kunna göra investeringar i parkeringarna. Här är de nya priserna:
Uppsägningarna och de nya avtalen kan hämtas ut och skrivas under på brf-kontoret måndag den 21 oktober 2024 klockan 18.00 till 21.00. Man måste skriva under uppsägningen även om man inte skriver under det nya avtalet. De som inte kan komma förbi då får dokumenten i sin brevlåda och lämnar sedan dessa i föreningens brevlåda vid källardörren i hus B, till HSB kund- och medlemsservice eller då brf-kontoret är öppet, men senast den 18 november 2024. Oavsett vilken typ av parkeringsplats man har i dagsläget är sista dag för användning den 30 juni 2025, om man väljer att säga upp sin plats och inte skriva på det nya avtalet. Dessa papper måste skrivas under för hand men om man senare väljer att söka en ny plats använder man kösystemet på Mitt HSB och får ett digitalt avtal precis som vanligt.
Med vänliga hälsningar,
Styrelsen för brf Kallkällan